eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolskie banki awangardą cyfryzacji. Do poprawy user experience

Polskie banki awangardą cyfryzacji. Do poprawy user experience

2020-11-26 12:59

Polskie banki awangardą cyfryzacji. Do poprawy user experience

User experience do poprawy © Torbz - Fotolia.com

Wprawdzie funkcjonalności polskiej bankowości elektronicznej plasują ją znacznie powyżej światowej średniej, to nie oznacza to jednocześnie, że we wszystkim jest ona awangardą. Potwierdzeniem tego jest zrealizowane przez Deloitte badanie "Digital Banking Maturity 2020. How banks are responding to digital (r)evolution?". Wynika z niego, że sporo do nadrobienia mamy w dziedzinie user experience. Okazuje się bowiem, że w oferowanych użytkownikom doświadczeniach jesteśmy nieco gorsi od globalnej czołówki. Poprawy wymagają m.in. procedury zgłaszania utraconej karty płatniczej.

Przeczytaj także: Polskie banki awangardą cyfryzacji

Polska bankowość ma powody do zadowolenia. Poziom cyfryzacji usług bankowych w naszym kraju daje nam 4. miejsce na świecie. Daliśmy się wyprzedzić jedynie Turcji, Hiszpanii i Belgii. Są to zdecydowanie optymistycznie nastrajające wieści tym bardziej, że banki, które uchodzą za cyfrowych liderów mogą pochwalić się lepszymi wynikami finansowymi.

Doniesienia napływające z raportu Deloitte potwierdzają, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat polskie banki rozwijały kanały zdalne w szybszym tempie niż banki globalnie. W efekcie tego aż 5 spośród 13 polskich banków, które objęto badaniem w 2020 roku, zasłużyło na miano cyfrowych liderów i uplasowało się w 10 proc. najbardziej dojrzałych cyfrowo banków na świecie. Co więcej, trzy znajdują się w grupie pościgowej.
Choć dojrzałość cyfrowa polskich banków jest lepsza niż średnia światowa, istnieją jednak obszary, które zdecydowanie wymagają poprawy. O ile przewaga polskich banków jest najbardziej widoczna w zarządzaniu produktami i rachunkami oraz w procesie otwierania konta, to w przypadku obsługi klienta online czy sprzedaży produktów dodatkowych Polska znajduje się poniżej średniej globalnej. Biorąc pod uwagę, jak bardzo pandemia koronawirusa zmieniła sposób postępowania konsumentów, także w obszarze bankowości, wydaje się, że polskie banki powinny poprawić przede wszystkim obszary swojej działalności dotyczące budowania trwałych relacji z użytkownikami – mówi Michael Wodzicki, Partner Zespołu SAMA (Strategy, Analytics and M&A), Deloitte.

fot. Torbz - Fotolia.com

User experience do poprawy

Eksperci Deloitte ocenili, że UX polskich banków pozostaje w tyle za cyfrowymi liderami.


User experience a satysfakcja klientów


Globalni cyfrowi liderzy sektora bankowego dostrzegli już, że doświadczenie klienta to wyróżnik wpływający na satysfakcję klientów. Analizując to doświadczenie wzdłuż ścieżki użytkownika (customer journey) eksperci Deloitte ocenili, że user experience polskich banków pozostaje jednak w tyle za cyfrowymi liderami. W przypadku takich funkcjonalności jak zbieranie informacji o koncie (57 proc. w Polsce vs 61 proc. globalnie) czy dodawanie kont z innych banków (17 proc. vs 22 proc.) te zaległości nie są jeszcze tak bardzo wyraźne.
Wyraźne luki widać natomiast w:
  • ścieżce zakupu ubezpieczenia (20 proc. vs 44 proc.),
  • zgłoszeniu zagubionej karty (45 proc. vs 66 proc.),
  • zamknięciu konta (18 proc. vs 38 proc.) oraz
  • zakupie produktu kredytowego (57proc. vs 75 proc.).

Skuteczne pierwsze wrażenie


Wskazówki dla klientów i przyjazny user experience podczas otwierania konta są niezbędne, aby wywrzeć pozytywne pierwsze wrażenie. A to ono jest najczęściej decydujące dla efektywnego pozyskania i trwałego utrzymania klienta banku. Niezbędne jest też stałe zwiększanie funkcjonalności i dostosowywanie oferowanych narzędzi do zmieniającego się otoczenia, np. poprzez wprowadzanie usprawnień związanych z ograniczeniem dostępności placówek z powodu pandemii – mówi Daniel A. Majewski, Starszy menadżer w dziale Doradztwa Strategicznego, Deloitte.

Jak wynika z badania Deloitte, właśnie w scenariuszu user experience dotyczącym otwierania konta najłatwiej zadbać o dobre pierwsze wrażenie. W tym celu konieczne jest dopracowanie takich prostych wydawałoby się funkcjonalności jak: ułatwienie szybkiego i poprawnego wprowadzania danych, możliwość czytelnego śledzenia postępów całego procesu, jasne i opisowe komunikaty o błędach, dostępność funkcji zapisywania postępów i możliwość późniejszego skończenia oraz potwierdzenie, że formularz jest przetwarzany.
Dążenie do zapewnienia jak najlepszego doświadczenia użytkownika stanowi niezbędny element rozwoju cyfrowych strategii banków. W tym celu należy tak dobrać funkcjonalności UX, aby wspomagały poprawę satysfakcji klientów. Pomocne w tym jest zidentyfikowanie, które kluczowe obszary w przypadku danego banku należy poprawić, aby zwiększyć zadowolenie klienta z wykorzystania kanałów zdalnych – mówi Przemysław Szczygielski, Partner, lider zespołu doradztwa regulacyjnego i ryzyka, lider sektora finansowego w Polsce w Deloitte

Digital Banking Maturity 2020 to czwarta edycja największego na świecie badania z zakresu bankowości cyfrowej, które w tym roku objęło 318 banków z 39 krajów. Poza oceną i porównaniem stopnia digitalizacji banków, eksperci Deloitte sprawdzili także doświadczenie użytkowników bankowych systemów. W ramach uzupełniającej analizy percepcji user experience (UX) prześledzili 19 scenariuszy odzwierciedlających 10 obszarów aktywności klientów na wszystkich etapach relacji z bankiem oraz przeprowadzili badanie UEQ (User Experience Questionnaire), obejmujące kompleksowe informacje na temat UX aplikacji mobilnych.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: