Samochody używane VII 2006
2006-08-21 11:51
Przeczytaj także: Samochody używane VI 2006
Wciąż jednak obserwowany jest wzrost w porównaniu do lipca roku ubiegłego. W lipcu sprowadzono z obszaru Unii Europejskiej o 5,27 procent mniej aut niż w czerwcu i jednocześnie o 4,78 procent więcej niż w lipcu roku ubiegłego.Od początku roku ilość sprowadzonych z zagranicy pojazdów zamknęła się liczbą 419 tys. 325 sztuk, co oznacza ponad 16-procentowy spadek w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Spadek ten jest rezultatem oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których należy wymienić wysoką podaż samochodów na rynku wtórnym, znacznie przewyższającą obecny popyt oraz niski import w pierwszym kwartale, do którego przyczyniły się m.in. warunki pogodowe, wprowadzenie opłaty ekologicznej związanej z utylizacją sprowadzonych samochodów oraz oczekiwanie na obniżenie kosztów wystawienia karty pojazdu.
W porównaniu do czerwca, lipiec przyniósł kolejną korzystną zmianę w strukturze wiekowej importu samochodów używanych. Udział samochodów o okresie eksploatacji przekraczającym dziesięć lat zmniejszył się o kolejne 0,7 proc., osiągając poziom 60,7 procent. Udział samochodów młodszych, w wieku od 4 do 10 lat, zwiększył się w stosunku do czerwca o 0,6 procent do wartości 33,4 proc., natomiast samochody eksploatowane nie dłużej niż 4 lata stanowiły w lipcu 5,9 procent wszystkich sprowadzanych aut, o 0,1 proc. więcej niż w czerwcu.
Spośród wszystkich samochodów sprowadzonych do Polski w okresie styczeń - lipiec 2006 roku największą popularnością cieszyły się samochody wyprodukowane w roku 1995, a nieco mniejszą samochody z rocznika 1994 oraz 1996.
Samochody sprowadzone w lipcu nie wpłynęły na zmianę kolejności poszczególnych marek klasyfikowanych w czołówce listy rankingowej. Niezmiennie od lat największą popularnością cieszy się Volkswagen. Drugą pozycję zajmuje Opel a trzecią Ford. Dalej są: Audi, BMW, Renault, Mercedes, SEAT, Nissan, a pierwszą dziesiątkę zamyka Peugeot.
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl