eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyHoReCa i eventy. Jak radzą sobie rok po wybuchu pandemii?

HoReCa i eventy. Jak radzą sobie rok po wybuchu pandemii?

2021-03-14 00:10

HoReCa i eventy. Jak radzą sobie rok po wybuchu pandemii?

Restauracje działają na wynos © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

HoReCa oraz eventy to te branże, które w największym stopniu odczuwają negatywne skutki pandemii. I wprawdzie pewnym ratunkiem okazały się dla nich sprzedaż na wynos i z dostawą, tarcze antykryzysowe czy współpraca z instytucjami finansowymi, to jednak blisko co 2. firma z tego sektora została zmuszona do zawieszenia swojej działalności albo wręcz jej zlikwidowania.

Przeczytaj także: Jedzenie na wynos ratuje gastronomię?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • W czym HoReCa i eventy mogą upatrywać nadziei?
  • Jak wygląda w pandemii sytuacja na rynku dostaw jedzenia?
  • Jak zmieniał się stan działalności branży w czasie pandemii?


Obecnie, na początku marca 2021, widoczny jest wyraźny podział na trzy segmenty w ramach szeroko pojętej branży HoReCa i eventów:
  • Restauracje i kawiarnie - większość (60%) działa na wynos
  • Kluby i przestrzenie eventowe - większość (70%) zawiesiło działalność
  • Hotele - większość (84%) działa zgodnie z reżimem sanitarnym

W czym zatem upatrywać nadziei?


Polacy są spragnieni wyjścia z domów i ponownego otwarcia lokali rozrywkowych. W ciągu minionych 12 miesięcy restauracje i kluby opublikowały najpopularniejsze posty w mediach społecznościowych w maju 2020 roku, gdy informowały o otwarciu po pierwszym lockdownie. Lokale otrzymują pozytywne sygnały od klientów i bardzo liczą na "popyt odroczony" - komentuje Tomasz Szczęśniak współzałożyciel i prezes portalu Briefly.

fot. mat. prasowe

Stan lokali gastro, hoteli i przestrzeni eventowych w Polsce

36% przedsiębiorców zawiesiło swoją działalność.


Załamanie branży - kłopoty HoReCa, klubów i przestrzeni eventowych


Równie smutny fakt co skala likwidacji i tymczasowych zamknięć jest ta dana: jedynie 5% lokali zdołało całkowicie zmienić profil działalności, by móc dalej funkcjonować w epidemicznej rzeczywistości. Zazwyczaj polegało to na rozpoczęciu oferowania cateringu w dostawie lub zamiast organizowania przyjęć okolicznościowych, to wynajmowanie przestrzeni do pracy biurowej (szkolenia, warsztaty).

Ewa Urbańska z klubu Czerwony Fortepian z Kielc wskazuje, które momenty w minionym roku były najtrudniejsze:
Pierwsze zamknięcie, które wywołało totalny szok (lockdown był wówczas całkowity) oraz drugie, październikowe zamknięcie, gdy zostaliśmy z towarem dopiero co kupionym. Zamknięcie było w piątek, a towary na weekend przywozimy w czwartek. To było nie tylko nieprzyjemne, ale też dla nas bardzo kosztowne.

W podobnym tonie wypowiada się Maciej Marks, współwłaściciel Klubokawiarni Jaś i Małgosia z Warszawy:
Ostatnie 12 miesięcy przyniosły spadek obrotów o 40-80% i zysków o 50-90%. Psychicznie najtrudniejsze były ostatnie dni przed pierwszym zamknięciem - wówczas nastąpił gwałtowny spadek sprzedaży bez perspektyw na polepszenie sytuacji.

Rynek dostaw jedzenia


Przed pierwszym zamknięciem branży gastronomicznej w marcu 2020 restauracje (z wyjątkiem np. pizzerii) nie inwestowały w promowanie ofert na wynos. Nie był to segment działalności, który przynosił zyski porównywalne z serwowaniem jedzenia na miejscu.

Epidemia Covid-19 i zamrożenie gospodarki wymusiły skokowy wzrost liczby lokali gastro, które oferują dania na wynos i z dostawą.

fot. mat. prasowe

Jak zmieniał się stan działalności w czasie pandemii?

Podczas 2. lockdownu 36% firm zawiesiło swoją działalność.


Rynek dostaw jedzenia jest z pewnością największym (i raczej jedynym) zwycięzcą okresu pandemii. Ale wobec wysokich prowizji największych platform, restauratorzy próbują zachęcić klientów do odbiorów osobistych: oferują zniżki przy odbiorze osobistym (zamiast w dostawie), a czasem po prostu wprost proszą klientów o zamawianie bezpośrednio, a nie przez pośredników typu Pyszne, Uber Eats, czy Wolt.

Formy pomocy dla restauracji, klubów, sal bankietowych


Dla branży gastronomicznej i ratunkiem były i są:
  • sprzedaż na wynos i z dostawą
  • pomoc publiczna i samorządowa (zwolnienia pracowników z ZUS, dotacje do pensji w ramach tarcz antykryzysowych, obniżki czynszów i opłat)
  • współpraca z instytucjami finansowymi (odroczenie spłat kredytów, niskooprocentowane kredyty pomostowe)
  • Branża eventowa praktycznie polega wyłącznie na dotacjach i ulgach państwowych.

Wśród przedstawicieli lokali opinie nt. pomocy ze strony państwa są podzielone:

fot. mat. prasowe

Czy restauracje posiadają ofertę na wynos?

Obecnie ofertę na wynos posiada 60% lokali.


Wartość pomocy państwowej, obok uruchomienia sprzedaży na wynos i w dostawie, pozwoliła utrzymać działanie lokalu bez konieczności czasowego zamknięcia (Maciej Marks, Jaś i Małgosia z Warszawy).

Skorzystaliśmy ze zwolnień ZUS i wypłat tzw. tarczy antykryzysowej. Zamierzamy z tego korzystać do końca zamknięcia branży. Pomoc ze strony Państwa w skali makro brzmi imponująco, ale w skali małych firm i realnego pomagania ta „pomoc” to śmieszna sprawa. (Ewa Urbańska, Czerwony Fortepian z Kielc)

Od wprowadzenia pierwszego zamknięcia lokal funkcjonował na 25% swoich możliwości. Gości było zdecydowanie mniej i rzadziej decydowali się na usługi. Najtrudniejszy moment nastąpił, gdy rząd zakazał wynajmu lokali na imprezy - od tamtego momentu nie możemy pracować. Nie otrzymaliśmy też żadnej pomocy państwowej. (Piotr, współwłaściciel Grindhouse Warsaw).

Wszelkie inne formy pomocy (zbiórki wśród klientów, sprzedaż voucherów, akcje w serwisach społecznościowych) miały raczej marketingowy charakter i jedynie sporadycznie gwarantowały realne wsparcie dla lokali. W naszym raporcie przyjrzeliśmy się szczegółowo poszczególnym akcjom wspierającym lokale.

Metodologia raportu:
Raport został przygotowany przez zespół portalu Briefly na podstawie informacji nt. 430 lokali gastronomicznych i eventowych z Polski. Dane nt. stanu działalności lokali były zbierane w dniach 15 lutego - 5 marca 2021. Źródłem danych do raportu były informacje z mediów społecznościowych i stron internetowych analizowanych obiektów, wypowiedzi przedstawicieli lokali oraz statystyki portalu Briefly - wyszukiwarki i platformy do rezerwacji lokali na imprezy okolicznościowe.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: