eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysłPrzemysł motoryzacyjny: nowe rekordy w I poł. 2021 r.

Przemysł motoryzacyjny: nowe rekordy w I poł. 2021 r.

2021-09-23 09:53

Przemysł motoryzacyjny: nowe rekordy w I poł. 2021 r.

Wzrosła produkcja przemysłu motoryzacyjnego © AnastasiiaUsoltceva - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Minione 12 miesięcy okazały się szokiem dla wielu branż, nie oszczędzając przy tym przemysłu motoryzacyjnego. Straty były na tyle duże, że cały rok zakończył się znacznie gorzej od swojego poprzednika. A jak sytuacja automotive przedstawia się obecnie? Odpowiedzi na pytanie o kondycję branży motoryzacyjnej udziela AutomotiveSuppliers.pl. Najnowsze doniesienia mówią o wzrostach produkcji sprzedanej, rekordach w eksporcie, ale też zamrożeniu zatrudnienia.

Przeczytaj także: Czy branża motoryzacyjna już wrzuciła wyższy bieg?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • O ile względem minionego roku wzrosła produkcja sprzedana branży motoryzacyjnej?
  • Kto jest najważniejszym odbiorcą produkowanych w Polsce wyrobów motoryzacyjnych?
  • Czy części i akcesoria to nadal główna grupa eksportowa branży?
  • Jaką wartość zdołał osiągnąć eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych?


Produkcja sprzedana


W I półroczu 2021 r. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) osiągnęła wartość 87,81 mld złotych.
Wzrost rok do roku wyniósł ponad 40 procent (dynamika +142,4 proc.), Musimy jednak pamiętać, że w II kwartale zeszłego roku przemysł motoryzacyjny w Polsce i w Europie był mocno ograniczony przestojami - mówi Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl. - Jeśli porównać uzyskany wynik z danymi za I półrocze 2019 roku to nastąpił wzrost o 9 proc.

fot. mat. prasowe

Produkcja sprzedana przemysłu motoryzacyjnego

Wzrost rok do roku wyniósł ponad 40 procent (dynamika +142,4 proc.)


W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana w I półroczu br. wyniosła 84,63 mld złotych. Uzyskany wynik jest o 44,4 proc. wyższy niż przed rokiem. Niezmiennie większość przychodów generują producenci części i akcesoriów (PKD 29.3). Produkcja sprzedana wytwórców komponentów osiągnęła wartość 50,9 mld złotych (+48,2 proc.). Dwucyfrowy wzrost dotyczył również producentów pojazdów i silników (PKD 29.1) i producentów przyczep i naczep (PKD 29.2). W pierwszej z nich nastąpił wzrost o 37,3 proc. (do 30,26 mld złotych) a w drugiej do 51,2 proc. (do 3,4 mld złotych).

Zatrudnienie


Na koniec I półrocza bieżącego roku przeciętne zatrudnienie w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób (PKD 29) wyniosło 201,1 tys., czyli praktycznie na tym samym poziomie co przed rokiem (-0,01 proc.). W stosunku do końca I kwartału wzrosło o 0,5 tys.
Kryzys w dostawach półprzewodników i powiązane z nimi ograniczenia w produkcji samochodów, szczególnie w II kwartale, powodują, że firmy bardzo ostrożnie zarządzają i zwiększają swoje zasoby ludzie - podkreśla Rafał Orłowski. - Droga do osiągnięcia przedCOVIDowego poziomu ponad 210 tys. jest jeszcze daleka.

fot. mat. prasowe

Przeciętne zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym

Przeciętne zatrudnienie uwzględnia pracowników pełnozatrudnionych oraz niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty


W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) przeciętne zatrudnienie na koniec I półrocza 2021 r. wyniosło 192,4 tys. wobec 190,0 tys. rok wcześniej (+1,3 proc.) i 192,2 tys. po I kwartale 2021 r. (+0,2 tys.). W tej grupie głównym pracodawcą pozostają niezmiennie producenci części i akcesoriów. Po sześciu miesiącach bieżącego roku przeciętne zatrudnienie wyniosło 146,2 tys. i było o 1,2 proc. wyższe niż w analogicznym półroczu zeszłego roku (+1,8 tys.). Jednak w stosunku do I półrocza nastąpił spadek o 0,1 tys. Wyższe w stosunku do zeszłego roku było także przeciętne zatrudnienie u producentów pojazdów i silników (PKD 29.1) - 34,7 tys. (+2,0 proc.) a niższa w zakładach wytwarzających przyczepy i naczepy (PKD 29.2) - 10,9 tys. (-5,5 proc.).

Eksport


Tak jak w I kwartale także w całym I półroczu bieżącego roku został ustanowiony rekord w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego z Polski. W pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. na rynki zagraniczne trafiły produkty motoryzacyjne o wartości 17,08 mld euro. To o 42,71 proc. więcej niż w tym samym okresie 2020 roku.
Podobnie jak wcześniej, w dużym stopniu do osiągnięcia nowego rekordu przyczynił się dwucyfrowy wzrost eksportu baterii litowo-jonowych - podkreśla Rafał Orłowski.
Na rynki krajów UE trafiło 83,08 proc. całego eksportu branży z naszego kraju.

fot. mat. prasowe

Eksport przemysłu motoryzacyjnego w 2020 i 2021 roku

W I półroczu bieżącego roku został ustanowiony rekord w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego


Nadal najważniejszym odbiorcą produkowanych w Polsce wyrobów motoryzacyjnych są zagranicznym partnerem są Niemcy (32,95 proc. całości). Eksport do naszego zachodniego sąsiada był o 45,66 proc. wyższy niż w I półroczu 2020 roku. Kolejne miejsca należały do: Francji (7,38 proc. całości, +35,26 proc.), Włoch (7,28 proc., +73,42 proc.) i Czech (5,97 proc., +29,6 proc.).

Części i akcesoria


Eksport części i akcesoriów, od kilku lat najważniejszej grupy eksportowej, wzrósł o 34,65 proc. i wyniósł 6,37 mld euro. Na komponenty motoryzacyjne przypadło 37,32 proc. całego eksportu branży.

fot. mat. prasowe

Eksport części i akcesoriów motoryzacyjnych w 2020 i 2021 roku

Eksport części i akcesoriów wzrósł o 34,65 proc. i wyniósł 6,37 mld euro

W porównaniu do I półrocza zeszłego roku udział części i akcesoriów zmalał o 2,23 punktu procentowego. Rynki unijne odpowiadały za 85,4 proc. całego eksportu przemysłu motoryzacyjnego. Największym partnerem nadal są Niemcy (31,68 proc. całości, +27,84 proc.). Kolejnymi rynkami zbytu były: Czechy (9,26 proc. całości, +38,5 proc.), Słowacja (7,53 proc., +36,32 proc.) i Włochy (5,53 proc., +58,78 proc.).

Akumulatory litowo-jonowe


Na drugiej pozycji wśród eksportowanych produktów motoryzacyjnych umacniają się akumulatory litowo-jonowe wykorzystywane w autach elektrycznych. Wartość tego rodzaju baterii wzrosła w porównaniu do I półrocza 2020 r. do 3,21 mld euro (+46,27 proc.).
Osiągnięty wynik to nowy rekord eksportu akumulatorów litowo-jonowych dla I półrocza roku - mówi Rafał Orłowski.

fot. mat. prasowe

Eksport akumulatorów litowo-jonowych w 2020 i 2021 roku

Osiągnięty wynik to nowy rekord eksportu akumulatorów litowo-jonowych dla I półrocza roku

W ciągu 12 miesięcy udział tej grupy produktów w całości eksportu motoryzacji wzrósł do 18,83 proc. (+7,92 punktu procentowego). Na rynki krajów UE trafiło 84,9 proc. całego eksportu baterii. Blisko połowę (47,01 proc.) wyeksportowano do Niemiec (wzrost rok do roku o 943,05 proc.). Ważnymi rynkami zbytu były także Meksyk (13,15 proc., +110 562,29 proc.), Francja (11,15 proc., +991,92 proc.) oraz Belgia (10,30 proc., +1 997,66 proc.).

Samochody osobowe i towarowo-osobowe


W I półroczu 2021 r. eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych miał wartość 2,76 mld euro. To o 30,37 proc. więcej niż rok wcześniej. Na tego typu grupę przypadło 16,17 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski (spadek rok do roku o 1,5 punktu procentowego). Do najważniejszych rynku zbytu należą: Niemcy (31,44 proc. całości, +24,74 proc.), Włochy (17,62 proc., +77,97 proc.) i Francja (8,52 proc., +51,85 proc.).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: