eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyZakupy online: pandemia zmienia zachowania konsumentów

Zakupy online: pandemia zmienia zachowania konsumentów

2021-09-29 12:24

Zakupy online: pandemia zmienia zachowania konsumentów

77% internautów kupuje online © william_potter - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Zakupy online cieszą się wśród Polaków rosnącą popularnością, a wybuch pandemii stał się czynnikiem, który dodatkowo wzmocnił ten trend - wynika z 9. już odsłony wspólnego raportu Gemius oraz Izby Gospodarki Elektronicznej „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”. Autorzy opracowania przyjrzeli się również, jak koronawirus zmienił zachowania konsumentów. Oto, co udało się ustalić.

Przeczytaj także: Mobilne aplikacje zakupowe: jakie wady i zalety?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak pandemia wpłynęła na preferencje zakupowe w internecie?
  • Z jakich powodów Polacy przenieśli część swoich zakupów do sieci?
  • Które urządzenia są najczęściej wykorzystywane do zakupów online?


Kolejny rok ze wzrostem liczby kupujących


Jak wynika z tegorocznego raportu, aż 77% internautów dokonało przynajmniej raz zakupów online. Dominują wśród nich kobiety, osoby powyżej 35 roku życia, z wyższym wykształceniem i mieszkańcy największych miast.

fot. mat. prasowe

Kupujący w sieci - demografia

77% internautów dokonało przynajmniej raz zakupów online.


Pandemia zmienia rynek


Kolejny rok wzrostu odsetka kupujących może wiązać się z pandemią COVID-19 i towarzyszącymi jej ograniczeniami w handlu tradycyjnym. Zapytaliśmy respondentów, czy w związku z wprowadzonym lockdownem zmienili swoje zachowania konsumenckie. Okazało się, że 30% e-konsumentów kupuje w sieci więcej produktów, a 33% robi zakupy przez internet częściej. Dla 13% badanych online stał się kanałem pierwszego wyboru przy poszukiwaniu różnych produktów.

fot. mat. prasowe

Wpływ pandemii na preferencje zakupowe w internecie

30% e-konsumentów kupuje w sieci więcej produktów.


Jako powód przeniesienia części zakupów do online’u respondenci podają przede wszystkim nieograniczoną dostępność sklepów internetowych. Doceniają również szybkość i opłacalność zakupów online, jak również ich bezpieczeństwo, szczególnie istotne w czasie pandemii.

fot. mat. prasowe

Dlaczego część Twoich zakupów przeniosła się do sieci?

Klienci doceniają szybkość i opłacalność zakupów online.


Wciąż nie kupują online


Niekupujący online stanowią obecnie 23% ogółu internautów, a przyczyny, dla których nie dokonują zakupów przez internet wiążą się głównie z chęcią obejrzenia produktu przed dokonaniem transakcji oraz z przyzwyczajeniem do handlu tradycyjnego. Pytani o kwestie, które mogłyby zachęcić ich do e-zakupów w przyszłości, niekupujący wskazywali najczęściej na niższe koszty dostawy i produktów oraz kody rabatowe dostępne online. W grupie niekupujących dominują najstarsi badani i osoby z mniejszych miejscowości oraz z niższym wykształceniem.

fot. mat. prasowe

Niekupujący w sieci - demografia

Niekupujący online stanowią obecnie 23% ogółu internautów.


Urządzenia mobilne coraz popularniejsze


Podobnie jak w poprzedniej fali badania, najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym w procesie zakupów online jest obecnie laptop (78% wskazań), jednak jego przewaga nad drugim w zestawieniu smartfonem wyraźnie stopniała. Dziś za pomocą telefonu kupuje aż 76% badanych, a w najmłodszej grupie (osoby w wieku 15-24 lata) robi to aż 92%.

fot. mat. prasowe

Urządzenia wykorzystywane do e-zakupów

Najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym w procesie zakupów online jest obecnie laptop.


Mimo rosnącej popularności zakupów mobilnych wciąż aż 80% osób dokonujących zakupów za pośrednictwem tego typu urządzeń napotyka w tym procesie na trudności i problemy. Najczęściej dotyczą one niewygodnych formularzy (38% wskazań) czy niedostosowania stron sklepów do urządzeń mobilnych (36%).

O raporcie
Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Przedmiotem badania były m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1769 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano na przełomie maja i czerwca 2021 roku.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: