eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternetJakie niebezpieczeństwa niesie Metawersum Zuckerberga?

Jakie niebezpieczeństwa niesie Metawersum Zuckerberga?

2021-12-16 11:08

Jakie niebezpieczeństwa niesie Metawersum Zuckerberga?

Wirtualna rzeczywistość © fot. mat. prasowe

Czyżby scenariusze snute przez twórców literatury fantastycznonaukowej właśnie doczekały się realizacji? Wiele na to wskazuje - 28 października 2021 r., na dorocznej konferencji Facebooka, Mark Zuckerberg zdradził, jak ma wyglądać nowy projekt internetu w połączeniu z wirtualną rzeczywistością. Idea ta jest zbliżona do tego, co kiedyś oferowano nam pod nazwą Second Life. Czy nadeszła już pora, aby zacząć rozmyślać o zapewnieniu bezpieczeństwa naszym awatarom?

Przeczytaj także: 3 kategorie metawersum wg ekspertów Nokii

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Czym jest pojęcie metawersum?
  • Czy o bezpieczeństwo cyfrowych awatarów można zadbać?
  • Jakie możliwości mają dać nam metawersa?


Po tym, jak Facebook zmienił nazwę na Meta, na całym świecie zaczęto dyskutować na temat wirtualnych metawersów. Międzynarodowe marki, a nawet państwa planują otwieranie swoich biur oraz wdrażanie projektów w świecie wirtualnym. Sam termin metawersum staje się w ostatnich latach coraz popularniejszy - pojawia się w kontekście różnych marek i dzieł popkultury, a także w nawiązaniu do technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) oraz wirtualnej rzeczywistości (VR). Eksperci z firmy Kaspersky przeanalizowali potencjalne zagrożenia związane z tożsamością cyfrową w metawersach.

Pojęcie metawersum wprowadził w 1992 r. pisarz literatury fantastycznonaukowej Neil Stevenson w swojej powieści "Zamieć" (ang. "Snow Crash"). Metawersum Stevensona stanowi kolejny etap w rozwoju internetu: wspólny świat cyfrowy, łączący rzeczywistość fizyczną z rozszerzoną oraz wirtualną.

Ludzie mogą połączyć się z metawersum jako awatary i robić w nim wszystko to, co mogliby robić w rzeczywistym świecie: wyszukiwać informacje, komunikować się, chodzić na zakupy i pracować - tyle że odłączają się od rzeczywistości i żyją w świecie wirtualnym. Awatar może być kimkolwiek i posiadać cokolwiek, a śmierć nie ma takiego samego znaczenia jak w rzeczywistym świecie.

fot. mat. prasowe

Wirtualna rzeczywistość

Już dziś warto pomyśleć o bezpieczeństwie swoich cyfrowych awatarów


Przykłady "pełnoprawnych" światów cyfrowych w popkulturze można znaleźć np. w filmach z serii "Matrix" czy w powieści i jej adaptacji filmowej "Ready Player One", gdzie wieloosobowa gra online OASIS stanowiła odpowiednik metawersum.

Gdy użytkownicy zaakceptują już fakt, że metawersum stanowi jeden z elementów przyszłości, powinni pomyśleć o bezpieczeństwie swoich cyfrowych awatarów i potencjalnych zagrożeniach. Eksperci z firmy Kaspersky podzielili swoje przemyślenia na ten temat na kilka kategorii.
  • Kradzież tożsamości i kont, tak jak ma to miejsce w mediach społecznościowych oraz grach wieloosobowych. Potencjalnie taka kradzież może prowadzić do:
    1. utraty informacji osobowych (np. korespondencji lub jej meta-odpowiedników), co może zostać wykorzystane np. do szantażu,
    2. kradzieży wirtualnej bądź realnej waluty z kart i portfeli podpiętych do konta, czy też kosztownych wirtualnych przedmiotów, takich jak czy stroje, przedmioty itp.,
    3. wykorzystania awatara do oszustwa (np. proszenie znajomych i rodziny o pożyczenie pieniędzy).
  • Kolejnym istotnym czynnikiem, podobnie jak w serwisach randkowych, jest socjotechnika. Tak jak w aplikacjach randkowych - a z pewnością w metawersum pojawią się ich odpowiedniki - osoby w rzeczywistości wirtualnej mogą nie być tymi, za które się podają, lub mogą nie mieć najszlachetniejszych intencji. Może to prowadzić do:
    1. oszustw typu catfishing, w ramach których ktoś używa fałszywej tożsamości, by przyciągnąć do siebie inną osobę i zaszkodzić jej,
    2. prześladowania oraz doxingu (wyciąganie poufnych informacji, by zaszkodzić określonej osobie poprzez ich publiczne udostępnienie),
    3. innych zagrożeń związanych z przejściem ze świata wirtualnego do realnego.
  • Problemy dotyczące prywatności - metawersa są w dużej mierze podobne do mediów społecznościowych. Dlatego użytkownicy muszą zachować czujność i chronić swoje informacje osobowe.
  • Aktywnymi użytkownikami metawersów będą również dzieci. Jednym z ewidentnych przykładów jest Roblox, który od długiego czasu znajduje się na szczycie listy najpopularniejszych gier wśród dzieci. Dlatego należy zawczasu zadbać o ich ochronę przed przestępcami, którzy z pewnością będą aktywni także w przestrzeni wirtualnej, a sama natura świata odrealnionego może im jeszcze bardziej ułatwiać prowadzenie szkodliwych działań.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: