Bezpieczniejsze płatności internetowe
2006-10-04 00:08
Rys. Weryfikacja posiadacza karty-model 3D Secure © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Internetowe zakupy i bezpieczeństwo transakcji
Dzięki technologii 3D Secure, certyfikowanej przez Visa Int. i MasterCard, posiadacz zwykłej karty płatniczej otrzymuje możliwość nadania dodatkowego hasła identyfikującego i weryfikującego transakcję, co znacznie ogranicza zagrożenie przeprowadzenia całego procesu przez osoby niepowołane.Na całym świecie coraz poważniejszym kanałem transakcyjnym stają się sklepy on-line. Według analityków Money.pl w 2009 roku amerykański rynek e-commerce wzrośnie o 71 proc. do poziomu 159 mln użytkowników. Z podobną dynamiką rozwija się rynek europejski, który szacowany jest w 2009 roku na 138 mln internautów. Największy wpływ na takie tendencje ma rozszerzający się asortyment, stosunkowo niskie koszty zakupu i transportu, wygoda i bezpieczeństwo. Jednak w Polsce internauci, którzy chcieliby wykorzystać atuty zakupów w sieci mają utrudnione zadanie, bowiem na ponad 20 milionów kart płatniczych wydanych w Polsce, wyłącznie 20 procent daje swoim posiadaczom szansę wykonania tego typu transakcji.
3D Secure jest globalnym standardem bankowym. Stosuje go kilkadziesiąt tysięcy banków na całym świecie. Wprowadzili go m.in. najwięksi wydawcy kart płatniczych: Visa (system o nazwie VB – Verified by Visa) oraz MasterCard (MasterCard SecureCode). 3D Secure jest elastycznym rozwiązaniem technologicznym, z którego skorzystać mogą wszystkie banki posiadające w swojej ofercie zarówno płaskie, jak i wypukłe karty płatnicze. W tej chwili technologia 3D Secure wdrażana jest m.in. w BRE Banku. eCard natomiast prowadzi zaawansowane rozmowy z innymi bankami zainteresowanymi implementacją systemu. Technologia 3D Secure pozwala wdrożyć tę usługę w każdym środowisku bankowym na zasadzie współistnienia oraz uzupełnienia z istniejącymi strukturami zabezpieczeń transakcji.
fot. mat. prasowe
Rys. Weryfikacja posiadacza karty-model 3D Secure
Tylko w ostatnim roku w Polsce przybyło aż 2 miliony internautów, a odsetek osób korzystających z tego medium regularnie (minimum raz w tygodniu) zwiększył się z 22 do 29 procent. Według prognoz analityków do roku 2009 w Europie przybędzie aż 62 proc. użytkowników sieci korzystających ze sklepów internetowych. Już teraz Polska postrzegana jest jako jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków płatności elektronicznych. Użytkownicy Internetu nadal podkreślają, że najbardziej cenią sobie bezpieczeństwo, komfort i elastyczność handlu elektronicznego. Aż 49 proc. badanych w ankiecie Money.pl podkreśliło, że dokonywaliby zakupów w Internecie, gdyby transakcje były bezpieczniejsze. Z tego samego powodu aż 68 proc. klientów e-commerce wybiera płatność przy odbiorze towaru, zamiast płatności elektronicznej.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl