Wzrost cen największą bolączką branży spożywczej w Europie Środkowej
2023-09-10 00:47
Wzrost cen zmienia zwyczaje zakupowe © pixabay.com
Przeczytaj także: Branża FMCG: sprzedaż V 2009
Raport McKinsey & Company „State of Grocery in Central Europe 2023: The battle for the new shopper” bada kluczowe czynniki, które będą napędzać zmiany na rynku artykułów spożywczych w regionie w nadchodzących 12 miesiącach. Powstał na podstawie 4,5 tys. ankiet konsumenckich przeprowadzonych w pięciu krajach Europy – Polsce, Rumunii, Czechach, Chorwacji i Ukrainie, oraz wywiadów z przedstawicielami największych sieci sklepów detalicznych i firm FMCG.fot. pixabay.com
Wzrost cen zmienia zwyczaje zakupowe
Kluczowe trendy przedstawione w raporcie obejmują:
- Nacisk na przystępność cen produktów spożywczych: Ponad 50% badanych konsumentów w Europie Środkowej zamierza kupować więcej w sklepach dyskontowych i oszczędzać, przechodząc na produkty marek własnych. Zmiana zachowań będzie skutkować dalszym wzrostem udziału dyskontów w rynku, mniejszą lojalnością wobec markowych produktów i poświęceniem jakości na rzecz niskich cen.
- Klienci cenią wygodę, dbanie o środowisko i bliskość, ale zniechęcają ich ceny premium.To właśnie ceny będą barierami hamującymi wzrost, z którymi zmierzy się e-commerce. I to pomimo powiększenia udziału w rynku w Europie Środkowej o 0,2 pp. (2022/2021). 35% respondentów planuje ograniczyć zakupy online w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Zniechęca ich koszt dostawy i wyższe ceny w sklepach internetowych. Będą starannie wybierać najlepsze oferty, przebierając między offline i online. Wzrost sprzedaży online będzie zależał od przystępności cenowej, a nie od wygody. Pokolenie Z odrzuca trendy – ich siła nabywcza stanowi obecnie 17% wszystkich konsumentów, ale ich rola będzie się zwiększać, gdy staną się głównymi konsumentami w gospodarstwach domowych. Uważają wygodę za oczywistość, częściej wybierają produkty marek własnych i są gotowi płacić więcej za produkty wspierające sprawy, w które wierzą.
- Powyższe czynniki zmuszają branżę spożywczą oraz producentów produktów szybkozbywalnych (FMCG), do dążenia do doskonałości operacyjnej. 50% sprzedawców detalicznych i FMCG notuje znacznie niższą rentowność w porównaniu do poziomów sprzed pandemii.
Konsumenci wydają się kierować w swoich decyzjach zakupowych zdrowiem i ekologią, ale w obliczu inflacji są znacznie ostrożniejsi w wydawaniu. To stawia sprzedawców i firmy FMCG w delikatnej sytuacji, w której muszą ostrożnie balansować między jakością, a ceną. Muszą też uwzględnić potrzeby Pokolenia Z, które odrzuca dotychczasowe trendy i zwyczaje zakupowe - komentuje Marcin Purta, partner w warszawskim biurze McKinsey & Company i współautor
raportu.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)