eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościKomunikaty firmWybór optymalnej domeny dla swojego biznesu: 9 cennych wskazówek

Wybór optymalnej domeny dla swojego biznesu: 9 cennych wskazówek

2024-07-24 15:04

Wybór optymalnej domeny dla swojego biznesu: 9 cennych wskazówek

Wybór optymalnej domeny dla swojego biznesu: 9 cennych wskazówek © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Komunikat PR

Wybór domeny to decyzja, która może zaważyć na sukcesie Twojej marki w świecie online - teraz i w przyszłości. Jak sprawić, by ten unikalny adres był nie tylko funkcjonalny i rozpoznawalny, ale też pozycjonował Twoją witrynę w wyszukiwarkach lepiej, niż strony konkurencji? Oto 9 praktycznych wskazówek, które pomocą Ci suchą nogą przejść przez rzekę możliwości związanych z wyborem domeny.

Domena – czyli co?


Każda domena składa się z dwóch elementów: nazwy oraz rozszerzenia, które potocznie bywa określane „końcówką”. Nazwa to wyrażenie przed kropką (np. tanie-loty), rozszerzenie zaś to wszelkie skróty typu .pl, .com, .eu itd. Wybór optymalnej domeny dla swojego biznesu wiąże się z płynną fuzją obu tych elementów. Przejdźmy teraz do porad związanych z ich wyborem.

1: Wybieraj krótkie i proste nazwy


Unikaj długich nazw, które trudno zapamiętać i których wpisywanie w pole URL zajmuje stosunkowo długo. Idealna nazwa powinna mieć maksymalnie 15 znaków. Lepszym wyborem będzie więc „fotograf-weselny”, niż „fotografiaslubnaiweselna”.

2: Unikaj liczb i nadmiaru myślników


Dobra domena powinna być przejrzysta i nie zawierać zbędnych ozdobników. W nazwie nie da się wprowadzić większości znaków interpunkcyjnych, da się natomiast w niej zawrzeć myślniki albo liczby. O ile jeden myślnik nie jest niczym złym, a czasami wręcz poprawia czytelność, o tyle ich nadmiar będzie szkodliwy (np. fotograf-weselny-krakow). Unikaj też liczb (np. dat), o ile nie łączą się nierozerwalnie z marką (np. route69).

3: Uwzględnij w słowa kluczowe


Z pewnością chcesz, by Twoja strona lub sklep internetowy dobrze pozycjonowały się w sieci. Wybierając nazwę domeny, uwzględnij SEO (ang. Search Optimisation Engine), czyli algorytm pozycjonujący Twoją witrynę w wyszukiwarkach internetowych. Najlepiej, gdy nazwa lub charakter Twojej działalności jest jednocześnie słowem kluczowym, np. copywriterfinansowy.pl czy restauracjaweganska.pl.

fot. mat. prasowe

Jak wybrać domenę?

Wybieraj krótkie i proste nazwy. Unikaj liczb i nadmiaru myślników. Uwzględnij w słowa kluczowe. Dostosuj rozszerzenie do zasięgu. Dopasuj domenę do marki. Sprawdź konkurencyjne domeny. Zweryfikuj dostępność domeny. Zwróć uwagę na koszty i opłaty dodatkowe.


4: Dostosuj rozszerzenie do zasięgu


Jeśli działasz w Polsce, najlepiej wybrać domenę .pl, jeśli na skalę europejską .eu, jeśli w skali globalnej .com, .net itd. Istnieją też rozszerzenia charakterystyczne dla danych branż, np. edu.pl dla edukacji. Największe zaufanie w sieci mają co prawda domeny rządowe (.gov.pl), jednak z oczywistych względów nie zaoferuje Ci ich żaden hosting.

5: Dopasuj domenę do marki


Optymalna domena powinna odzwierciedlać markę Twojej firmy. Jeśli jest znana, nie zaszkodzi jej użyć. Pomoże Ci to budować rozpoznawalność i spójny wizerunek Twojego biznesu. Np. prowadząc firmę o nazwie "GreenTech Solutions", możesz wykorzystać domenę "greentechsolutions.com" będzie idealna.

6: Sprawdź konkurencyjne domeny


Niektóre ogólne i metaforyczne nazwy domen mogą odnosić się do skrajnie różnych obszarów działalności online. Możesz np. mieć pomysł na domenę „zielona-fala.com” dla sklepu z ekologicznymi produktami. Ta sama nazwa może być używana przez firmę zajmującą się surfowaniem lub ochroną środowiska. Przeprowadź dokładne badania, aby upewnić się, że wybrana domena nie będzie mylona z innymi istniejącymi stronami, co mogłoby wprowadzać w błąd Twoich klientów i obniżać efektywność marketingu.

7: Zweryfikuj dostępność domeny


Wymyślenie idealnej domeny to jedno, a jej dostępność to drugie. Większość profesjonalnych dostawców oferuje wyszukiwarki, dzięki którym sprawdzisz, czy ktoś nie zajął już konkretnej nazwy. Jeśli bardzo Ci na niej zależy, możesz rozważyć zmianę rozszerzenia lub nieco rozbudować nazwę, np. „sklepkawosze.pl” zamiast „kawosze.pl”.

8: Zwróć uwagę na koszty i opłaty dodatkowe


Zanim zarezerwujesz domenę u konkretnego dostawcy, sprawdź koszty rejestracji i odnowienia. Upewnij się, że nie spotkają Cię nieprzyjemne niespodzianki w postaci wysokich opłat za przedłużenie abonamentu. Porównaj oferty różnych rejestratorów, pamiętając, że niskie koszty początkowe (często promocyjne) mogą wzrosnąć przy odnowieniu, dlatego warto dokładnie przeczytać warunki umowy.

Wybierz rejestratora, który oferuje solidne wsparcie techniczne. Powiadomienia o zbliżających się terminach odnowienia, pomoc w konfiguracji DNS i zabezpieczenia są kluczowe, aby Twoja strona działała bez problemów. Dobra obsługa klienta może pomóc Ci szybko rozwiązać problemy techniczne, co jest niezwykle ważne dla ciągłości działalności.

oprac. : Komunikat PR

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: