eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyDziennikarze kontra specjaliści od public relations

Dziennikarze kontra specjaliści od public relations

2007-08-24 11:36

Dziennikarze kontra specjaliści od public relations

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Zakład PR Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie ogłosił wyniki badań dotyczących działań PR w sektorze nowych technologii, przeprowadzonych w kwietniu i maju 2007 r. wśród dziennikarzy specjalizujących się w tematyce nowych technologii oraz specjalistów ds. PR z firm informatycznych.

Przeczytaj także: Jak branża PR ocenia dziennikarzy?

Celem badań było uzyskanie opinii dziennikarzy na temat obecnej współpracy ze specjalistami public relations oraz oceny przydatności narzędzi public relations i spodziewanych trendów w wykorzystaniu tych narzędzi w ciągu najbliższych dwóch lat.

Większość dziennikarzy (aż 79%) ocenia współpracę z PR-owcami jako partnerską lub raczej partnerską, natomiast połowa badanych jest zadowolona z częstotliwości kontaktów z PR-owcami, a tylko 20% uważa je za zbyt częste. Przeczy to obiegowym opiniom, o wzajemnej niechęci dziennikarzy i specjalistów ds. PR, a także o nachalności drugiej z tych grup. To, co z kolei najbardziej irytuje dziennikarzy u PR-owców to niedotrzymywanie obietnic (tę odpowiedź wskazało 61,8% badanych), brak merytorycznego przygotowania do udzielania odpowiedzi (52,7%) oraz tzw. follow-up, czyli pytanie o termin publikacji przesłanego materiału (50,9%).
Stosunkowo niewielu dziennikarzy – zaledwie 4% - przyznaje, iż spotkała się z propozycjami korupcyjnymi, jednak niepokoić może to, że prawie połowa z nich (48%) zetknęła się z propozycjami odpłatnego opracowania materiałów informacyjnych firmy (case study lub artykułów eksperckich), co w wielu wypadkach może być ukrytą formą korupcji. Innym niepokojącym zjawiskiem może być to, iż prawie połowa dziennikarzy (45%) zetknęła się z przekazywaniem przez firmy negatywnych informacji na temat konkurentów.

Autorzy raportu poprosili też dziennikarzy o spontaniczne wskazanie trzech działów PR firm informatycznych, z którymi współpracuje im się najlepiej. Najlepsze wyniki uzyskały Microsoft (38,5% dziennikarzy) oraz Acer (6%). Badanych poproszono również o spontaniczne wskazanie agencji PR, z którymi współpraca przebiega najlepiej. Jako takie dziennikarze ocenili ITBC Communication (prawie 13% dziennikarzy), Sigma Poland oraz Mmd Coroporate Communications (niemal 11%), a także Rowland i Indalo PR (7%), co wynika zapewne z faktu, że agencje te mają bogate portfolio klientów z tego rynku. Specjaliści ds. PR z firm informatycznych byli drugą badaną grupą. Pierwsze, co dało się zauważyć już podczas realizacji badań, to wysoki odsetek firm (aż jedna trzecia pierwotnej bazy, spośród 700 firm), które nie przyjęły zaproszenia do udziału w badaniu, tłumacząc się najczęściej brakiem odpowiednich osób w strukturze firmy. Brak specjalistów ds. PR jest tym bardziej zaskakujący, że to właśnie firmy IT podążają za nowymi trendami i można by było się spodziewać, że równie zaawansowane będą w swoim podejściu do komunikacji biznesowej.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: