eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyCentra usługowe: dynamiczny rozwój

Centra usługowe: dynamiczny rozwój

2007-09-24 12:23

Centra usługowe: dynamiczny rozwój

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Według raportu biura badawczo-analitycznego DiS, w Polsce działa aktualnie ponad 200 centrów zajmujących się świadczeniem usług opartych na zaawansowanych technikach informatycznych. Spośród 100 największych spośród nich, 30 liczy sobie teraz nie więcej niż trzy lata.

Przeczytaj także: Centra usługowe a demografia polskich miast

Koncepcja centrów usługowych jest znana zarówno na świecie jak i w Polsce od bardzo dawna. Pierwsze duże polskie centra usług pracujące do dziś to górniczy COIG oraz Centrum Rozliczeniowe Poczty Polskiej w Bydgoszczy. Obydwie te jednostki działają od 1957 r., a więc obchodzą w tym roku równo pół wieku swojej działalności.

Polska stała się w ostatnich latach terenem budowy bardzo wielu nowych centrów. Tworzą je firmy krajowe, choć wśród 100 największych aż 54 stanowią centra firm zagranicznych. Przy tym międzynarodowe centra usług są firmami raczej nowymi, podczas gdy wśród polskich centrów usług częściej występują jednostki o wieloletniej tradycji. Lata 2005-2006 były w Polsce okresem intensywnego rozwoju centrów. Centra utworzone w tym okresie zatrudniają na tyle dużo osób, że już ponad 30 z nich znalazło się w grupie największych 100 podmiotów działających w kraju. Spośród tych ok. 40 działa na potrzeby własne przedsiębiorstw, które je założyły, zatrudniając przy tym ponad 7 tys. osób. Najczęściej występują specjalizacje związane z informatyką (71 centrów), następnie usługami księgowymi (38 centrów). Ponad 20 podmiotów świadczy też usługi związane z prowadzeniem rozliczeń kadrowo-płacowych. Przy okazji firmy prowadzą też działy obsługi telefonicznej, samodzielnego telemarketingu, albo też centrum pomocy technicznej (helpdesk). Blisko 20 analizowanych podmiotów zajmuje się działalnością badawczo-rozwojową, zarówno w dziedzinie informatyki, jak i technik bardziej tradycyjnych (przemysł maszynowy, elektronika). Wśród 71 centrów które specjalizują się w informatyce, ponad połowa zajmuje się przetwarzaniem danych, blisko połowa masową korespondencją, zaś co najmniej 16 rozwojem oprogramowania.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: centra usługowe, outsourcing, offshoring

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: