Gry online: socjotechnika jedną z metod kradzieży haseł
2007-09-29 00:22
Przeczytaj także: Gry online a złośliwe oprogramowanie 2007
fot. mat. prasowe
Ewolucja szkodliwego oprogramowania do kradzieży haseł
Ewolucja szkodliwego oprogramowania do kradzieży haseł
Pierwsze wykorzystanie szkodliwego programu w celu kradzieży haseł do gier online odnotowano w 1997 roku, gdy firmy antywirusowe zaczęły otrzymywać e-maile od graczy Ultima Online, zawierające szkodliwe oprogramowanie do analizy. Początkowo, programy te były klasycznymi keyloggerami. Keyloggery to trojany nie posiadające bezpośredniego związku z grami online, które rejestrują wszystkie uderzenia klawiszy użytkownika (łącznie z hasłami do gier online).
Pierwszym szkodliwym programem, którego celem były hasła do gier online, był Trojan-PSW.Win32.Lmir.a. Ten prosty program napisany w języku programowania Delphi pojawił się pod koniec 2002 r. Co pewien, wcześniej zdefiniowany, okres czasu szkodnik ten szukał okien zatytułowanych "Legend of Mir 2", a następnie wysyłał wszystkie wprowadzone do okien dane na adres e-mail szkodliwego użytkownika. Szkodnik ten został stworzony w Chinach. Pod względem programowania nie był szczególnie oryginalny, nic nie wskazywało również na to, że będzie tak szeroko rozpowszechniony. Jednak ten prosty i niepozorny trojan stał się wkrótce klasyką dla szkodliwych użytkowników zajmujących się kradzieżą haseł do gier online. Jego kod źródłowy został opublikowany w Internecie, a następnie zmodyfikowany dla innych gier online - co było stosunkowo proste. Po tym, jak zmieniła się nazwa atakowanej gry (na przykład na "MapleStory"), trojan kradł hasła do tej gry. Te proste modyfikacje w niedługim czasie spowodowały niepowstrzymany wzrost ilości szkodliwego oprogramowania dla gier online.
Rozpowszechnienie trojana Trojan-PSW.Win32.Lmir oraz ogromna liczba wariantów spowodowane były kilkoma czynnikami:
- popularnością gry Legend of Mir, pierwotnego celu trojana Trojan-PSW.Win32.Lmir;
- dużą liczbą serwerów obsługujących tę grę;
- możliwością rozprzestrzeniania trojanów poprzez wykorzystanie luk w zabezpieczeniach przeglądarki Internet Explorer - szkodliwi użytkownicy włamali się na strony serwerów obsługujących gry i dodali skrypt pobierający i uruchamiający trojana na komputerach graczy;
- pojawieniem się ponad 30 konstruktorów Trojan-PSW.Win32.Lmir (Constructor.Win32.Lmir - wyspecjalizowane oprogramowania do tworzenia i konfigurowania trojanów, których celem jest kradzież haseł do gry Legend of Mir 2).
fot. mat. prasowe
Fragment trojana Trojan-PSW.Win32.OnLineGames.fs, kradnącego hasła, głównie do gry MapleStory
Fragment trojana Trojan-PSW.Win32.OnLineGames.fs, kradnącego hasła, głównie do gry MapleStory
Celem większości trojanów są konkretne gry online. Jednak w 2006 r. pojawił się Trojan-PSW.Win32.OnLineGames.a i zaczął kraść hasła do prawie wszystkich popularnych gier online (naturalnie z adresów serwerów, na których zarejestrowały się już ofiary). Lista gier będących celem tego trojana ciągle rośnie.
![Zagrożenia w sieci: spokój mąci nie tylko phishing [© pixabay.com] Zagrożenia w sieci: spokój mąci nie tylko phishing](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/CERT/Zagrozenia-w-sieci-spokoj-maci-nie-tylko-phishing-244620-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl