Polski rynek Business Intelligence 2006
2007-12-08 01:36
Przeczytaj także: Sektor spożywczy a systemy BI
Na rynku BI działa obecnie w Polsce nieco ponad 50 dostawców produktów i ponad 100 firm świadczących związane z nimi usługi informatyczne, w tym produkcję aplikacji dla poszczególnych klientów. Wielu dostawców oprogramowania szczyci się setkami wdrożeń, niektórzy odnotowali tylko pojedyncze. Co ciekawe, producenci BI notujący bardzo dużo wdrożeń nie są wcale liderami sprzedaży oprogramowania klasy BI. Największe wzrosty notują ostatnimi czasy dostawcy niszowi, specjalizujący się w wąskich dziedzinach zastosowań. Jest ich zresztą najwięcej, bo 46% ze wszystkich badanych przez DiS dostawców oprogramowania BI (23 firmy z 50).
W ocenie DiS rok 2006 nie był czasem przełomowym dla rynku BI w Polsce. Dostawcy rozwiązań nabierali sił po sukcesach odniesionych we wdrożeniach w kilku wcześniejszych latach. Otwierano przedstawicielstwa nowych dostawców, przygotowywano się też na różnorodne zmiany wewnętrzne, zwłaszcza restrukturyzacje i konsolidacje producentów. Rzeczywiście procesy konsolidacyjne następują. W latach 2006-2007 zawarto co najmniej osiem istotnych umów międzynarodowych, które miały wpływ na kształt polskiego rynku BI/CPM.
Wartość rynku BI/CPM w Polsce w 2006 r., razem z licencjami na aplikacje wytworzone w tych narzędziach, w ocenie DiS osiągnęła ok. 225,3 mln zł przy praktycznie zerowej dynamice wzrostu. Nieco więcej (o ok. 5%) wzrósł rynek systemów narzędziowych BI, oferowanych przez firmy definiowane przez DiS jako tzw. specjaliści tej branży. Przy tym wartość sprzedaży licencji oferowanych przez specjalistów kształtowała się na poziomie 90 mln zł.
Według DiS należy przypuszczać, że w latach następnych wskaźnik wzrostu rynku BI będzie nieco większy. Już teraz wszakże działa ponad 100 firm świadczących usługi wdrożeniowe systemów BI w różnych obszarach gospodarki. Większość z nich, szczególnie mniejszych i nowych w specjalizacji, notuje obecnie wzrosty i to najczęściej o dynamice dwucyfrowej. Udział usług świadczonych przez te firmy we wszelkich wdrożeniach BI będzie na pewno rósł szybciej niż wartość tego wyspecjalizowanego oprogramowania.
Rynek BI notuje niewielką sezonowość, znacznie poniżej średnich dla polskiego rynku IT ogółem. Jedynym okresem dużego skoku sezonowości na rynku BI okazał się ostatnimi czasy rok 2003. Wydaje się, że rynek BI notuje rozwój właśnie wtedy, gdy inne rynki pogrążają się w kryzysie.
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
Business Inteligence, BI/CPM, oprogramowanie dla biznesu, systemy business intelligence, oprogramowanie analityczne