Outsourcing informatyczny 2001-2007
2008-02-26 01:15
Przeczytaj także: Outsourcing IT okiem dużych firm
Szansą i siłą outsourcingu IT jest oszczędność środków zleceniodawców. Ten typ działania pozwala metodami reorganizacji na rynku pracy oraz standaryzacji usług dokonać znacznych oszczędności finansowych. Outsourcing jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla dużych podmiotów, gdzie tendencja do kostnienia struktur zarządzania jest trudna do opanowania w inny sposób. Wydaje się, że sektor dużych przedsiębiorstw i instytucji będzie nadal zainteresowany w rozszerzaniu outsourcingu, zarówno w związku z toczącymi się restrukturyzacjami, jak i przez rosnące koszty eksploatacji informatyki.
Górnym ograniczeniem dla wartości rynku outsourcingu, według DiS, jest więc wartość rynku wszelkich usług informatycznych świadczonych dużym i średniej wielkości podmiotom. Ocena tempa wzrostu wartości rynku outsourcingu jest natomiast kompromisem pomiędzy prognozami pojawiania się nowych usług, nigdy w inny sposób nie oferowanych, a oceną poziomu zawłaszczania przez outsourcing usług dotychczas świadczonych w bardziej elementarnych formach. Wedle ocen DiS w 2012 r. wartość krajowego rynku outsourcingu IT będzie ponad dwukrotnie wyższa niż jego wartość w roku 2006.
Charakterystyka 100 największych kontraktów outsourcingu IT zawartych w Polsce w latach 2001-2007
- najdłuższy czas realizacji: 10 lat
- mediana czasu realizacji: 3 lata
- średnia wartość kontraktu: 22,5 mln zł
- mediana wartości kontraktu: 5,5 mln zł
- najczęściej kontraktowany termin: jeden rok
- największa wartość kontraktu przypadająca na rok: 109,1 mln zł
- najczęściej świadczona usługa: serwis/opieka
- najczęściej zlecająca branża: sektor publiczny
- branża przeznaczająca najwięcej środków na outsourcing: bankowość
- producenci najczęściej outsourcowanych marek: IBM, SAP
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl