Koniunktura konsumencka IV 2008
2008-04-29 00:58
W kwietniu 2008 r., w porównaniu do poprzednich miesięcy, znacząco poprawiły się nastroje konsumenckie społeczeństwa polskiego. Zwiększyły się obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej, zarówno bieżący, jak i wyprzedzający - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I-III 2008
Wskaźnik bieżący zwiększył się do –3,8 i był wyższy niż w marcu o 1,3 pp., a w stosunku do wartości sprzed roku — o 3,7 pp. Natomiast wskaźnik wyprzedzający przyjął wartość –5,5, a więc o 2,2 pp. wyższą niż w poprzednim miesiącu (w porównaniu do sytuacji sprzed roku wartość tego wskaźnika była wyższa o 2,5 pp.). Poziom wskaźników koniunktury konsumenckiej osiągnięty w kwietniu 2008 r. wskazuje, że nastąpiły korzystne uwarunkowania gospodarcze i finansowe, które oddalają możliwość znacznego spowolnienia dynamiki konsumpcji indywidualnej.Zanotowana znaczna poprawa wartości wskaźników koniunktury konsumenckiej wynika głównie z wysokiej oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych, zaszłych zmian w ogólnej sytuacji gospodarczej kraju, obecnego dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych oraz możliwości zaoszczędzenia pieniędzy w najbliższych miesiącach.
Spośród wymienionych wskaźników koniunktury konsumenckiej zwraca uwagę znaczne poprawienie się poziomu ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych, zarówno w ostatnich, jak i oczekiwanych w najbliższych 12 miesiącach. Poziom ocen zaszłych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych ukształtował się na poziomie wyższym niż przed rokiem, natomiast oczekiwanych — na poziomie prawie takim samym jak przed rokiem. Wystąpiła także dobra konsumencka ocena oczekiwanych zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju, dokonywana 12 miesięcy temu i obecnie.
Ponownie zwracają uwagę oceny dotyczące dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych oraz perspektywy oszczędzania pieniędzy. Oceny dokonywania ważnych zakupów poprawiły się i kształtują się na dodatnim, korzystnym poziomie. Natomiast oczekiwania dotyczące możliwości oszczędzania pieniędzy przez gospodarstwa domowe ukształtowały się na bardzo wysokim, dotychczas nie notowanym poziomie.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl