Telefonia komórkowa: penetracja rynku rośnie
2008-05-06 11:47
Przeczytaj także: Telefony komórkowe wypierają stacjonarne
Nie należy jej również porównywać do innych publikowanych wskaźników analitycznych tego typu (również tych umieszczonych w opracowaniu – Komisja Europejska, Analysis Research) z uwagi na odmienne kryteria definiowania aktywnych / nieaktywnych klientów sieci telefonii ruchomej.
fot. mat. prasowe
Nominalna liczba użytkowników oraz nominalna penetracja rynku w Polsce
Liczba użytkowników i penetracja
Wg danych UKE z usług telefonii ruchomej korzystało w Polsce pond 41 mln użytkowników, co dało penetrację na poziomie 108,6%.
Biorąc jednak pod uwagę 17,7% tzw. nieaktywnych użytkowników, rzeczywista penetracja rynku wyniosła na koniec 2007 roku 90,9%.
Kraje Unii Europejskiej w 2007 roku
Metoda analizy
Liczba użytkowników oraz penetracja zostały oszacowane na podstawie aktywnych klientów sieci typu 2G lub 3G, związanych z MNO lub MVNO, którzy w przypadku:
- Post-paid – posiadali ważną (aktualna) umowę,
- Pre-paid – wykonywali lub odbierali połączenia, wysyłali wiadomości SMS lub MMS, korzystali z usług transmisji danych, co najmniej raz w okresie ostatnich 3 miesięcy.
Liczbę użytkowników oraz penetrację należy traktować jako rzeczywiste.
Liczba użytkowników
Wg raportu Komisji Europejskiej Polska znalazła się w 2007 roku na 5 miejscu ze wszystkich 27 krajów Unii Europejskiej wg kryterium liczby użytkowników. Szacowana liczba 37 mln klientów polskich sieci telefonii ruchomej znalazła się zdecydowanie powyżej średniej dla Unii, która wyniosła 20,5 mln użytkowników.
Należy pamiętać, iż kryterium liczby użytkowników nie charakteryzuje poziomu rozwoju danego rynku krajowego względem innych, z uwagi na wpływ czynnika demograficznego (liczba użytkowników zdeterminowana jest liczbą mieszkańców kraju).
fot. mat. prasowe
Rzeczywista penetracja rynku w krajach Unii Europejskiej wg stanu na 01.10.2007
Wg raportu Komisji Europejskiej Polska znalazła się w 2007 roku na 23 miejscu ze wszystkich 27 krajów Unii Europejskiej wg kryterium penetracji rynku.
Szacowana dla Polski penetracja na poziomie 97% znalazła się zdecydowanie poniżej średniej dla Unii, która wyniosła 114%. Jednak roczna dynamika wzrostu penetracji rynku dla Polski na poziomie 6,48% była zbliżona do średniej dla Unii, która wyniosła 6,90%.
Kraje Centralnej i Wschodniej Europy w latach 2002-2012
Metoda analizy
Nominalna liczba użytkowników oraz penetracja zostały oszacowane na podstawie liczby klientów sieci podanych przez operatorów (lub oszacowanych). Rzeczywista liczba użytkowników oraz penetracja zostały oszacowane z wyłączeniem tych klientów sieci, którzy nie używali telefonów komórkowych przez więcej niż trzy miesiące.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl