Koniunktura konsumencka IV-VI 2008
2008-07-26 08:45
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VI 2008
W II kwartale 2008 r. ponownie poprawiły się oceny obecnych warunków dokonywania ważnych zakupów przez gospodarstwa domowe. Wartość tego wskaźnika ukształtowała się na poziomie 2,1 i była wyższa o 1,4 pp. niż w poprzednim kwartale (0,7) oraz o 1,0 pp. niż w II kwartale 2007 r. (1,1). Osiągnięty poziom wartości wskaźników ocen dokonywania zakupów w I półroczu 2008 r. wskazują na możliwość spowolnienia, w porównaniu do II półrocza 2007 r., wysokiej dynamiki zakupu dóbr trwałego użytkowania na potrzeby gospodarstw domowych, a w konsekwencji także nieco wolniejszego tempa ilościowego i jakościowego polepszania się wyposażenia gospodarstw domowych w dobra trwałe, a w szczególności w nowoczesny technologicznie sprzęt elektroniczny.
Niekorzystnym obrazem nastrojów konsumenckich społeczeństwa polskiego w II kwartale 2008 r., podobnie jak i w dwóch poprzednich kwartałach, było pogorszenie się wskaźnika obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia (w okresie najbliższych 12 miesięcy). Wartość tego wskaźnika w II kwartale 2008 r. wyniosła –13,1 i była gorsza niż w poprzednim kwartale o 2,7 pp., a w porównaniu do II kwartału 2007 r. o 5,0 pp. Wzrost obaw społeczeństwa polskiego przed możliwością wzrostu poziomu bezrobocia może być jednym z czynników ograniczających skłonność gospodarstw domowych do wydatków konsumpcyjnych w najbliższej przyszłości.
W II kwartale 2008 r., podobnie jak w poprzednim, zaobserwowano dalszą poprawę konsumenckich ocen możliwości oszczędzania pieniędzy (w okresie najbliższych 12 miesięcy) przez gospodarstwa domowe. Wskaźnik syntetyczny ukształtował się na poziomie –37,2 i w odniesieniu do poziomu z I kwartału był wyższy o 1,9 pp., a do poziomu z II kwartału 2007 r. o 2,5 pp. Tendencje zmian wartości tego wskaźnika w latach 2006-2007 i osiągnięty poziom w I półroczu 2008 r. wskazują, że wraz z poprawą sytuacji finansowej gospodarstw domowych zwiększyła się i dalej utrwala skłonność gospodarstw domowych do oszczędzania pieniędzy, choć przyrost jej jest powolny.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wyniósł w II kwartale 2008 r. –5,9 i był niższy o 0,9 pp. niż w poprzednim kwartale (–5,0), ale w porównaniu do II kwartału 2007 r. był wyższy o 0,8 pp. (–6,7). Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w II kwartale 2008 r. wartość –8,4 pp., a więc niższą o 1,5 pp. w porównaniu z poprzednim kwartałem (–6,9). Wartość tego wskaźnika była również niższa o 1,3 pp. w porównaniu do analogicznego kwartału 2007 r.
Kierunek i skala zmian poziomu wartości obydwu wskaźników ufności konsumenckiej w I półroczu, a zwłaszcza w II kwartale 2008 r. wskazują, że może nie utrzymać się wysoka, notowana w kilku poprzednich kwartałach, dynamika spożycia indywidualnego gospodarstw domowych. Oczekiwać należy przede wszystkim, że zmniejszyć się może wysoka skłonność gospodarstw domowych do zakupu dóbr trwałego użytkowania.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
![Koniunktura konsumencka XII 2010 [© Scanrail - Fotolia.com] Koniunktura konsumencka XII 2010](https://s3.egospodarka.pl/grafika/koniunktura-konsumencka/Koniunktura-konsumencka-XII-2010-apURW9.jpg)
1 2
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl