Generacja Y a oferty polskich banków
2008-09-17 11:04
Prawdopodobieństwo zmiany banku, jeśli podane udogodnienia byłyby oferowane gdzie indziej [Gen Y: 18 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Najlepsze oferty bankowe wg Expandera
Jak zauważa firma Deloitte, w Polsce instytucje finansowe zaczynają dopiero dostrzegać możliwości młodego pokolenia. Lista kierowanych do niego ofert jest jeszcze skromna w porównaniu z tym, co oferują banki za oceanem i na Zachodzie Europy.„Generacja Y” (osoby w wieku od 15 do 24 lat) to pokolenie, którego aktywny i nonkonformistyczny styl życia ma znaczący wpływ na oczekiwania w stosunku do usług bankowych. Pokolenie to reprezentują ludzie, którzy są mobilni, ciekawi nowości i nie wyobrażają sobie życia bez Internetu czy telefonu komórkowego.
„Reprezentanci „Generacji Y” stosunkowo wcześnie wybierają produkty finansowe. Wymagają wysokiego standardu obsługi i oczekują dostępu do podanych im w prosty sposób produktów poprzez w pełni zintegrowane kanały dystrybucji. Ponadto są skłonni do korzystania z usług kilku banków jednocześnie” – mówi Piotr Siciak, starszy menedżer z grupy bankowej Deloitte.
Z badania Deloitte wynika, że atrakcyjność młodego pokolenia, jako grupy docelowej banków, jest związana przede wszystkim z jej rozmiarem oraz potencjałem w zakresie dalszego ubankowienia. W USA udział osób w wieku od 15 do 24 lat w ogólnej liczbie ludności wynosi 14%, w Unii Europejskiej 13%, a w Polsce aż 16%. W latach 2005 - 2007 udział pokolenia Y w łącznej liczbie nowo otwieranych rachunków bankowych w Polsce oscylował w zakresie od 50% do 73%. Klienci z tej grupy zasilają sektor bankowy około 18 miliardami złotych swoich dochodów rocznie.
Firma Deloitte podała, iż w USA usługi bankowe, z których najczęściej korzysta młode pokolenie to rachunki bieżące (65%), karta kredytowa (42%) oraz kredyt na samochód lub edukację (35%). W Polsce te same produkty aktualnie cieszą się dużo mniejszym zainteresowaniem, rachunki bieżące (36%), karta kredytowa (9%), kredyt (1%). Różnica ta wskazuje na bardzo duży potencjał segmentu młodych klientów.
Według raportu oczekiwania młodych ludzi w stosunku do banków różnią się od potrzeb pozostałych konsumentów. Preferowanym sposobem obsługi dla osoby z pokolenia Y jest model „bricks and clicks”, w którym informacje o produktach będą wyszukiwane w większości poprzez kanały elektroniczne, jednak równie istotna będzie możliwość załatwienia sprawy w blisko położonym oddziale banku. Ważny będzie także sposób komunikacji na temat produktów bankowych, który powinien być stymulujący i ciekawy.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl