Polskie kasyna przeciw 10% dopłacie
2008-10-21 12:59
Wpływy do budżetu państwa w zależności od spadku obrotu firm prowadzących kasyna wywołanego zamykani © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Podatek od wygranych w konkursach i grach liczbowych
W projekcie ustawy z dnia 5 sierpnia 2008 r. o zmianie ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, Ministerstwo Finansów zaproponowało wprowadzenie dodatkowego obciążenia grających dopłatą do gier w wysokości 10%, mającą w założeniu służyć finansowaniu budowy stadionów na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej „Euro 2012”.W związku z tym, zespół badawczy z Instytutu Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk, na zlecenie przedsiębiorców prowadzących kasyna, przeprowadził analizę wpływu proponowanej zmiany na rynek hazardu w Polsce, uwzględniając uboczne skutki związane z wprowadzeniem dopłaty. Przeprowadzona analiza pokazuje, jak mogą one wpłynąć na sytuację rynku hazardowego i na wysokość dochodów państwa.
W ramach analizy założono cztery scenariusze: „Naiwny”, „Rentowność”, „Monako”, „Cinkciarze”.
Scenariusz „Naiwny”
Jak wynika z raportu scenariusz zakłada, że rynek licencjonowanych kasyn nie zareaguje na wprowadzenie dopłaty do gier. Elastyczność popytu na rynku jest wystarczająca, aby dopłata nie zniechęciła graczy do gier hazardowych. Założono też, że pomimo 10% różnicy pomiędzy kosztami kupna i sprzedaży żetonów do gry nie pojawia się arbitraż, czyli jednoczesna transakcja kupna i sprzedaży, wykorzystująca różnicę cen podmiotu transakcji. Włączenie dopłaty do obecnego systemu dałoby wysokie korzyści. Skarb Państwa zyskiwałby 1/11 kwot wpłacanych za żetony i pieniędzy wpłacanych do automatów.
W wyniku wprowadzenia dopłaty, według raportu, przewiduje się spadek pobieranego podatku od gier o blisko 10% (dokładnie 9,09%) i zwiększenie wpływów do budżetu z tytułu dopłaty do gier o 120 mln PLN. Obniżony podatek od gier wyniósłby 107 mln PLN, zaś dochody z pozostałych obciążeń publiczno-prawnych ok. 11 mln PLN. Wraz z wprowadzoną dopłatą do gier budżet państwa zasiliłaby kwota 238 mln PLN. Omawiane rozwiązanie byłoby korzystne dla budżetu państwa, ponieważ oznacza wzrost dochodów o 82% w stosunku do wpływających obecnie. Analitycy zwracają jednak uwagę, że należy mieć świadomość, że przedstawiony mechanizm pomija istotne czynniki wpływające na stan polskiego rynku hazardowego.
Scenariusz „Rentowność”
fot. mat. prasowe
Wpływy do budżetu państwa w zależności od spadku obrotu firm prowadzących kasyna wywołanego zamykani
Jak wynika z badań, na podstawie obecnych wskaźników rentowności można ustalić, iż ok. 40% działających kasyn stanie się nierentowne i zostanie zamknięte. Ponieważ zamknięte zostałyby głównie kasyna posiadające już dziś trudną sytuację finansową, założono, iż ich procentowy udział w rynku (względem kwoty wygranej) wyniósłby około 25%. Przewidywana zmiana na rynku (spadek liczby podmiotów mogących zaspokoić popyt) przełoży się na zmiany przychodów budżetu.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl