Handel detaliczny a kradzież towaru 2008
2008-11-12 13:49

Straty w handlu detalicznym wg. regionu (w mld EUR) © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Handel detaliczny a kradzież towaru 2014-2015
— Straty spowodowane kradzieżami i pomyłkami wewnętrznymi, które są równe 1,34% przychodów ze sprzedaży, to dla sieci handlowych poważny cios, szczególnie w czasie, gdy wiele z nich zaczyna odczuwać wpływy spowolnienia gospodarczego — mówi Rob van der Merwe, prezes firmy Checkpoint Systems. — I choć w ujęciu globalnym stosunek strat do przychodów nieco spadł w 2008 r., detaliści powinni zwiększyć czujność. Gdy gospodarka słabnie zwiększa się prawdopodobieństwo wzrostu strat — dodaje.Z raportu wynika, że mimo tego niewielkiego spadku (częściowo może wynikać z objęcia badaniem większej liczby respondentów w ostatnim roku), całkowity koszt samych przestępstw poniesiony przez detalistów wrósł o 3,2 mld EUR w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2008 r. koszt przestępczości w handlu detalicznym (z wyłączeniem błędów wewnętrznych), liczony jako suma wartości skradzionych produktów oraz kosztów ponoszonych na ochronę wyniósł 76,8 mld EUR, podczas gdy w roku poprzednim był równy 73,6 mld EUR.
— Ta kwota to podatek nakładany na uczciwych ludzi przez przestępców działających w sektorze detalicznym. W 36 badanych krajach wynosi on 157 EUR na gospodarstwo domowe lub 48,5 EUR na każdą osobę – twierdzi prof. Bamfield, dyrektor ośrodka badawczego Centre for Retail Research.
Straty wg rynków geograficznych
fot. mat. prasowe
Straty w handlu detalicznym wg. regionu (w mld EUR)
Straty w handlu detalicznym wg. regionu (w mld EUR)
Raport wskazuje, że w ostatnim roku odnotowano największy spadek poziomu strat w sieciach z takich krajów jak Wielka Brytania (spadek o 3%), Japonia (2,9%), Kanada (2,7%) i USA (2,6%). Spośród 36 badanych krajów, tylko 14 udało się ograniczyć straty, natomiast w 20 sytuacja pogorszyła się.
Z powodu kradzieży i pomyłek wewnętrznych najbardziej cierpią sieci handlowe w Azji, Afryce i Ameryce Południowej. Stosunek strat spowodowanych tymi czynnikami do przychodów ze sprzedaży jest najwyższy w Indiach (3%), Meksyku (1,68%), Tajlandii (1,59%), RPA (1,59%) i Malezji (1,53%).
Kto jest sprawcą strat?
Sprawcami największych strat w sieciach handlowych (41,2%) są ich nieuczciwi klienci. Kradzież towarów przez pojedyncze osoby lub przez zorganizowane grupy przestępcze kosztowała sklepy w zeszłym roku 29,3 mld EUR.
fot. mat. prasowe
Kradzieże zdarzają się także jeszcze zanim towary trafią do sklepu. Za 5,8% strat o wartości 4,1 mld EUR odpowiadają dostawcy i pośrednicy handlowi.
Czasem jednak zmniejszenie przychodów nie wynika ze złych intencji. Aż 16,5% strat (11,7 mld EUR) ma związek z ludzkimi pomyłkami, m.in. błędnym nabiciem ceny czy nieścisłościami w księgowości.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl