IT według małych i średnich
2003-11-20 11:54
Przedsiębiorcy decydują się na nowe technologie, aby oszczędzać środki finansowe i powiększać kapitał obrotowy - wynika z badań wśród 320 małych i średnich przedsiębiorstw z różnych sektorów przeprowadzonych na zlecenie polskiej filii Microsoftu przez Raport TELEINFO w październiku i listopadzie 2003 r.
Przeczytaj także: Bezpieczeństwo informatyczne wg MSP
Aż 80% badanych firm ma sieć komputerową, z czego 69,7% to sieci bazujące na wydzielonym serwerze. W porównaniu do podobnych ubiegłorocznych badań wykonanych przez GfK Polonia liczba sieci i wydzielonych serwerów w sektorze małych i średnich firm wzrosła o 5 punktów procentowych.Ponad 27% spośród badanych firm uważa, że zasoby informatyczne przyczyniły się w minionym kwartale do zwiększenia przychodów firmy. Dla średnich firm odsetek ten wynosi 30,7%, a dla małych: 25,1%. Pozytywny wpływ inwestycji w infrastrukturę informatyczną na przychody firmy widzi jedna trzecia przedsiębiorstw handlowych. W przypadku firm produkcyjnych i usługowych taki związek dostrzega nieco ponad 26% badanych. Respondenci spodziewają się, że inwestycje w IT zmniejszą koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
W minionym kwartale swoje zasoby informatyczne zwiększyło 43,1% ankietowanych firm średnich i 32,2% - małych. Podane wielkości przeczą powszechnej opinii o niechęci do inwestowania z powodu trudnej sytuacji gospodarczej.
Wyraźną poprawę dostępności, a także korzystniejsze ceny produktów i usług informatycznych w minionym kwartale zaobserwowała ponad połowa badanych firm (54,1%). W firmach małych było to 57,4%, a w średnich: 49,6%. Spadek cen i większa elastyczność dostawców IT mają niewątpliwie swoje źródło w zaostrzającej się konkurencji, korzystnej dla klientów.
Wzrost dostępności i zmiany cen usług telekomunikacyjnych w minionym kwartale w badanej populacji pozytywnie oceniło aż 62,1% firm. Również w tym przypadku zmianę tę zaobserwował większy odsetek małych firm (65,6%), niż średnich (57,6%).
Wzrost popytu na sprzęt i usługi informatyczne w stosunku do ubiegłego kwartału przewiduje blisko 40% badanych firm, zarówno małych, jak i średnich. Najbardziej optymistycznie prognozują firmy handlowe – aż 44,7% spodziewa się większego popytu. Najostrożniejsze są firmy usługowe – tylko 29,4% spodziewa się wyższej sprzedaży.
Zakupom sprzętu i usług informatycznych będzie towarzyszył nieznacznie rosnący popyt na oprogramowanie. W tym obszarze niewielką przewagę wykazują ankietowane firmy średniej wielkości, spośród których zwiększenie zapotrzebowania na oprogramowanie przewiduje 42,3%. Zjawisko to dotyczy zwłaszcza przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, wśród których 45% przewiduje wzrost popytu na oprogramowanie, podczas gdy tylko 30% firm usługowych spodziewa się wzrostu popytu na software.
Ponad połowa badanych nie dostrzega zmian w sytuacji ekonomicznej firmy w stosunku do poprzedniego kwartału, tylko co trzeci respondent odnotował poprawę kondycji przedsiębiorstwa. Warto natomiast zwrócić uwagę na niewielki odsetek negatywnych opinii o sytuacji gospodarczej.
W odniesieniu do poprzedniego roku, co trzeci badany uważa, że sytuacja finansowa jego firmy jest lepsza. Przeciwnego zdania jest 21% ankietowanych. Wyraźnych zmian nie zauważyło 41% przedstawicieli małych i średnich firm.
Negatywny wpływ bieżących wydarzeń ekonomicznych i politycznych na kondycję firmy dostrzega 66% przedsiębiorców, przy czym w małych firmach ten odsetek jest znacznie większy i wynosi 71%. Tylko 9% ocenia ten wpływ pozytywnie, natomiast co czwarty badany uważa, że nie ma on żadnego znaczenia.
W świetle przeprowadzonych badań idealnym rozwiązaniem zwiększającym efektywność firmy jest całkowicie zautomatyzowany i zintegrowany proces informatyczny – od łańcucha dostaw, poprzez operacje wewnętrzne, rozliczenia finansowe, aż do obsługi klientów.
Część firm redukuje koszty związane z wynajmem powierzchni biurowej, oraz zatrudnieniem - przesuwając część swojej aktywności do sfery on–line – poprzez tworzenie wirtualnych biur i inwestycje w m-biznes. Przeniesienie obsługi klientów, katalogów, obsługi technicznej i marketingu do internetu jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów obniżenia kosztów.
Coraz większa grupa przedsiębiorców odnosi korzyści z usprawniania łańcucha dostaw. Koszty magazynowania spadają dzięki zamówieniom i dostawom just-in-time, eliminującym w dodatku wielokrotne wystawianie dokumentów. Proces sprzedaży można usprawnić (obniżając jego koszty) dzięki zastosowaniu różnych narzędzi teleinformatycznych – od elektronicznych aukcji i licytacji do rozwiązań intranetowych, pozwalających dostawcom zdalnie sprawdzać stany zapasów i fazy produkcji.
Przedsiębiorstwa stosują nowoczesne technologie teleinformatyczne również w celu usprawnienia komunikacji i zmniejszenia kosztów podróży. Szybko rośnie liczba rozwiązań umożliwiających zdalną pracę: do tradycyjnych systemów poczty elektronicznej dochodzą rozwiązania typu instant messaging, tele- i audiokonferencje, narzędzia do pracy grupowej i systemy intranetowe. Systemy IT umożliwiają pracownikom i uprawnionym partnerom dostęp do potrzebnych im danych z dowolnego miejsca.
Badanie zostało przeprowadzone przez Raport TELEINFO w dniach 28 października – 6 listopada 2003 r. W sondażu wzięło udział 320 małych i średnich firm z ogólnopolskiej bazy Migut Media, w podziale na firmy małe (do 49 pracowników) i średnie (od 50 do 250 pracowników).
Próba przedsiębiorstw wylosowanych do badania jest reprezentatywna dla firm małych i średnich, i obejmuje cały kraj. Uwzględniono w niej firmy produkcyjne, handlowe i usługowe z różnych branż, ale z racji specyfiki wyłączono rolnictwo, łowiectwo, leśnictwo, rybołówstwo, rybactwo, a także sferę budżetową (administracja publiczna i obrona narodowa, edukacja, ochrona zdrowia i opieka socjalna, działalność komunalna i socjalna).
Przeczytaj także:
Inflacja największym wyzwaniem dla MŚP
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl