Projekty przemysłowe - ważne dobre zarządzanie
2008-12-12 14:15
Przeczytaj także: Eurozastój, czyli przygotowania Polski do Euro 2012
Także podczas realizacji przedsięwzięcia inwestor napotkał na wiele wyzwań.
Szczególnie poważnym problemem było odpowiednie przeprowadzenie koordynacji budowy realizowanej przez kilkudziesięciu wykonawców oraz projektów wykonawców głównie w punktach styku. Koordynacja procesu rozruchu bloku i wprowadzanie zmian projektowych również były sporym wyzwaniem dla całego zespołu. - W trakcie realizacji projektu zoptymalizowano wiele założeń - mówi prezes Tymowski.
- Wynikało to głównie z postępu procesu projektowania, a także z faktu rozwoju technologii od daty podpisania kontraktów do czasu ich realizacji.
Po drugie - jak zmieniasz, to jak najmniej
Na drugim końcu Polski gdański Lotos przystąpił do realizacji Programu 10+, przy którym współpracują m.in. KTI, Lurgi, Fluor, Technip, Shell, KBR, Kellogg i Udhe.
- Program pod względem skali i wartości jest bez wątpienia jednym z największych przedsięwzięć inwestycyjnych realizowanych w polskim przemyśle do roku 2010 - mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos.
W ramach programu w rafinerii w Gdańsku nastąpi zwiększenie zdolności przerobowej ropy naftowej z poziomu 6 mln ton do 10,5 mln ton. Zakres obecnie realizowanych inwestycji zmienił się jednak od momentu pierwszych prac koncepcyjnych, a dostosowanie przeprowadzono z powodu zmieniających się uwarunkowań rynkowych. Właśnie ze względu na korektę sytuacji w zakresie sprzedaży asfaltów, w styczniu 2007 roku zarząd Lotosu podjął decyzję o przemodelowaniu układu instalacji.
Wybudowana zostać miała kolumna destylacyjna zwiększająca przerób ropy do 10,5 mln t/r. Istniejący w pierwotnym planie układ instalacji IGCC/zgazowania postanowiono zastąpić instalacją produkcji wodoru oraz instalacją ROSE, która umożliwia zagospodarowanie powstałej ze zwiększonego przerobu ropy nadwyżki ciężkiej pozostałości i produkcję asfaltu.
Sprzedaż asfaltów Grupy Lotos rosła dynamicznie w latach 2004-07 z poziomu 250 tys. ton do 900 tys. ton, a na lata 2010-12 zakłada się osiągnięcie sprzedaży 1,3 mln ton. Wielkość rynku w roku 2012 szacuje się na 2,3 mln t/r. Wynika to z programu budowy autostrad oraz zwiększenia nakładów na utrzymanie i modernizację dróg istniejących.
Asfalt jest aktualnie produktem deficytowym w latach największych nakładów na infrastrukturę w Polsce. - Przyjęta konfiguracja nadal jest otwarta na dołączenie instalacji IGCC/zgazowania w przypadku zmian w przyszłości w otoczeniu rynkowym, np. spadku popytu na asfalty - wyjaśnia Marcin Zachowicz. - Jednak w obecnej sytuacji rynkowej realizacja tej instalacji nie byłaby ekonomicznie uzasadniona.
Przeczytaj także:
Przepisy budowlane - jakie zmiany w 2025 roku?
![Przepisy budowlane - jakie zmiany w 2025 roku? [© Paul Brennan z Pixabay] Przepisy budowlane - jakie zmiany w 2025 roku?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/przepisy-budowlane/Przepisy-budowlane-jakie-zmiany-w-2025-roku-263869-150x100crop.jpg)
oprac. : Jarosław Maślanek / Nowy Przemysł