Rośnie popyt na magazyny chłodnicze
2009-01-18 13:31
Przeczytaj także: Wyroby czekoladowe i wino: kontrola IH
Pago i Jago
Producenci żywności coraz bardziej interesują się tym, w jakich warunkach przechowywany jest ich towar, zanim trafi na półki sklepowe. Z tego powodu firmy chłodnicze inwestują w nowoczesne technologie.
Pago chce być największym graczem na rynku usług logistycznych produktów mrożonych.
Działają już dwie chłodnie składowe firmy - w Grodzisku Wielkopolskim i pod Warszawą. Trwa budowa trzeciej, w Lęborku, która będzie obsługiwała region pomorski.
W przyszłym roku powstaną kolejne na Śląsku i na Ścianie Wschodniej. Pojemność składowa wszystkich ma wynosić około 130 tys. miejsc paletowych, czyli każda będzie mieściła ich ponad 25 tys. - Odpowiednia liczba chłodni, ich optymalna lokalizacja i pojemność będzie miała kluczowe znaczenie dla obsługi magazynowej i dystrybucyjnej producentów produktów mrożonych oraz ogólnopolskich sieci handlowych, aż do poziomu operacyjnego stacji benzynowych - mówi prezes Gościniak. - Do końca 2010 roku chcemy mieć pięć takich obiektów w Polsce.
Dziś ważnym kosztem, jaki ponoszą producenci wszelkiego rodzaju asortymentu, są koszty transportu, dlatego Pago chce rozlokować swoje obiekty w taki sposób, aby każdy z wytwórców miał do nich nie dalej niż 150 kilometrów.
Również firma Jago intensywnie się rozwija i nie chce oddać pola konkurencji. Głównym profilem działalności Jago SA jest logistyka i dystrybucja produktów mrożonych oraz handel nimi. Oferta firmy jest skierowana do odbiorców detalicznych i hurtowych. Firma posiada trzy centra dystrybucyjne: w Krzeszowicach pod Krakowem, w Bydgoszczy oraz w Bieniewie pod Warszawą. - Najnowszym obiektem jest Centrum w Bieniewie. Ta inwestycja kosztowała Jago 32 mln zł. Obiekt ten jest jednym z najnowocześniejszych tego typu w Polsce, w pełni skomputeryzowany i obsługiwany przez rzesze specjalistów - mówi Leszek Bednarz.
- Bardzo specyficznych warunków przechowalniczych, podobnych do przechowalnictwa mięsa, wymaga też składowanie głęboko zamrożonych owoców i warzyw - mówi Roman Miler, wiceprezes PKM Duda.
- Firmy zajmujące się ich produkcją także poszukują powierzchni przechowalniczych.
W obszarze tym panuje dość duża konkurencja - stąd też nasza decyzja o budowie centrum logistycznego. PKM Duda planuje stworzyć największą w kraju sieć 25 centrów dystrybucyjnych. W połowie 2007 roku Polski Koncern Mięsny Duda za 7,15 mln zł kupił spółkę New Logistic. Zakup spółki wiąże się z zamiarem prowadzenia działalności w zakresie logistyki i składowania produktów mrożonych, zarówno na potrzeby spółek grupy kapitałowej, jak i świadczenia usług podmiotom zewnętrznym.
Przeczytaj także:
Wzrost cen największą bolączką branży spożywczej w Europie Środkowej
oprac. : Rynek Spożywczy
Więcej na ten temat:
chłodnie owoców, żywność, konserwowanie żywności, chłodnictwo, rynek żywności, magazyny chłodnicze