Przenoszenie numeru telefonu - opłaty
2009-02-12 13:22
Procent przeniesionych numerów w sieciach mobilnych dla poszczególnych krajów UE w październiku 2006 © fot. mat. prasowe
Prezes UKE przedstawił kompleksową analizę obejmującą wysokość jednorazowej opłaty za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora oraz praktykę europejską w tym zakresie.
Przeczytaj także: Przenoszenie numerów w Polsce: wyrok ETS
Zdaniem UKE przenoszenie numerów przy zmianie operatora jest ważnym uprawnieniem użytkownika. Bowiem zmiana numeru stanowi dla użytkownika barierę, wiąże się z zagrożeniem utraty kontaktu z osobami, które znają jego dotychczasowy numer i niedogodnością powiadamia ich o jego zmianie. Dla osób nie będących osobami fizycznymi zmiana pociąga za sobą dodatkowo koszty zmiany druków firmowych, wizytówek itd. Powyższe niedogodności ograniczają skłonność użytkowników do zmiany operatora, a możliwość przeniesienia przyznanego numeru przy zmianie operatora powoduje ich likwidację.Uprawnienie użytkownika do zachowania przydzielonego numeru przy zmianie operatora jest również ważnym narzędziem stymulującym konkurencję. Wymusza na dostawcach publicznie dostępnych usług telefonicznych konkurowanie nie tylko o nowych abonentów, ale również o tych dotychczasowych.
Ze względu na zadania Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, dotyczące wspierania równoprawnej i skutecznej konkurencji w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych, jak również zapewnienia użytkownikom maksymalnych korzyści co do różnorodności, ceny i jakości świadczonych usług, uprawnienie do przenoszenia przydzielonego numeru przy zmianie operatora wymaga stałego monitoringu i podejmowania działań w celu prawidłowej jego realizacji.
Elementami warunkującymi właściwe funkcjonowanie przenoszenia numerów wg UKE jest:
- sposób realizacji uprawnienia abonenta, określony rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 1 marca 2006 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych (Dz. U. Nr 42, poz. 290), w sprawie procedury przeniesienia przydzielonego numeru, którą należy zdaniem Prezesa UKE uprościć i usprawnić, w szczególności zwracając uwagę na skrócenie okresu przeniesienia (aktualnie trwają prace nad zmianą Rozporządzenia),
- wysokość jednorazowych opłat pobieranych od użytkowników przez dotychczasowych dostawców usług. Zbyt wysoki poziom tych opłat może skutecznie ograniczyć chęć korzystania użytkowników z tego uprawnienia, a przez to również jego wpływ na stymulację konkurencji i działania prokonsumenckie dostawców usług,
- stworzenie narzędzi umożliwiających identyfikację przeniesionych numerów, w oparciu o tworzoną bazę danych i przejrzystą informację o taryfach detalicznych, w tym o „kalkulator taryf” (pozytywne skutki przenoszenia numerów są znacznie bardziej odczuwalne, jeżeli istnieje przejrzysta informacja o taryfach, skierowana zarówno do użytkowników końcowych, którzy przenoszą swoje numery, jak i do użytkowników, którzy wykonują połączenia do osób, które przeniosły swoje numery).
- aktualnie obowiązujące w Polsce przepisy w tym zakresie oraz dotychczasową praktykę,
- wysokość jednorazowych opłat za przeniesienie numeru pobieranych od użytkowników przez dawców numerów,
- koszty realizacji uprawnienia,
- oferty dostawców usług telefonicznych, do których użytkownik przenosi numer, zwanych dalej „biorcami numeru”,
- wyniki badań wysokości opłaty akceptowanej przez użytkowników w Polsce,
- praktykę europejską w zakresie przenośności numerów,
- prawne aspekty przenośności numerów (przepisy europejskie i krajowe).
Przeczytaj także:
Przenośność numerów w I kw. 2016 r.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl