Handel tradycyjny: spada sprzedaż
2009-02-24 13:11
Przeczytaj także: Rosną wydatki Polaków na produkty FMCG
Najnowszy raport Centrum Monitorowania Rynku (CMR) za styczeń 2009 pokazuje pierwsze oznaki zmiany ubiegłorocznego trendu w tradycyjnym handlu detalicznym. W styczniu 2009 r. liczba transakcji zawieranych w sklepach osiedlowych spadła o blisko 4 proc. w porównaniu do stycznia 2008 r. Całkowity wolumen sprzedaży produktów paczkowanych spadł natomiast w tych okresach o 2,1 proc.Obroty w ujęciu wartościowym wzrosły względem ubiegłego roku, ale jest to w dużej mierze efekt podwyżki cen w najważniejszych kategoriach produktowych pod względem wartości sprzedaży. Chodzi o takie grupy produktów jak papierosy, mocne alkohole i piwo. W ciągu roku średnia cena papierosów (na skutek podwyżek akcyzy) wzrosła o 20 proc., średnie ceny wódki i piwa wzrosły po około 6 proc.
Kategorie produktowe, które w styczniu 2009 zaraportowały spadki wolumenu sprzedaży w porównaniu ze styczniem 2008 to między innymi: kawa mielona, herbata, piwo, tłuszcze, papierosy, napoje bezalkoholowe, czekolady. Do kategorii, których sprzedaż w sklepach osiedlowych jeszcze wzrosła należą ciastka, kawy rozpuszczalne i wódki. W najbliższym czasie dowiemy się z kolejnego raportu CMR, czy również dla tych segmentów nie skończy się pomyślny okres wzrostu.
W grudniu 2008 r. nie było jeszcze źle
Dane CMR za grudzień 2008 pokazywały jeszcze optymistyczny obraz wzrostu obrotów w ujęciu wartościowym i wolumenowym oraz w liczbie transakcji. W okresie świątecznym właściciele sklepów osiedlowych nie mieli powodów do narzekań, klienci kupowali częściej i więcej niż w grudniu 2007.
W obecnej chwili branża FMCG wyczekuje pierwszych oznak wpływu spowolnienia gospodarczego na sprzedaż produktów szybkozbywalnych, tak aby dostosować swoje plany budżetowe do zmieniających się realiów rynkowych. Jednym z narzędzi, które ma im w tym pomóc, jest oferowany przez CMR cotygodniowy monitoring sprzedaży FMCG w oparciu o dane skaningowe z próby tradycyjnych sklepów spożywczych. Dzięki tej usłudze marketerzy mogą podejmować decyzje na podstawie bieżących danych rynkowych i w ten sposób lepiej dostosowywać się do zmian koniunktury na rynku.
Informacje o badaniu:
Badanie CMR prowadzone jest na reprezentatywnej próbie kilkuset sklepów handlu tradycyjnego, które zostały wyposażone w kasy fiskalne i terminale transmitujące on-line wszystkie transakcje na serwery CMR. Użytkownicy badania mają zapewniony dostęp do szybkiej i precyzyjnej informacji umożliwiającej ocenę, czy bieżące działania dotyczące promocji, egzekucji cen, budowania dystrybucji są skuteczne oraz śledzenia zmian trendów w sprzedaży produktów szybkozbywalnych.

oprac. : Handel-Net.pl