Skuteczna strona WWW firmy
2003-12-29 00:01
4. Projekt graficzny witryny firmowej - zasady projektowania wyglądu graficznego stron WWW
Czasz burzliwego rozwoju Internetu mamy już za sobą, jednak to podczas tego rozwoju ustaliło się kilka kanonów dobrze zaprojektowanych stron WWW. Obecnie, aby witryna była uznana za godną zainteresowania, oprócz wartościowej treści musi posiadać odpowiedni wystrój graficzny. Niestety wciąż w polskim internecie możemy napotkać całą masą brzydkich stron firmowych rażących niedopasowaną kolorystyką, błędnym użyciem czcionek, czy porażających pstrokatymi animacjami. A okazuje się, że zaprojektowanie ładnej i przejrzystej witryny nie jest wcale skomplikowane, o ile będziemy pamiętali o kilku fundamentalnych zasadach.
Kolorystyka strony zależy często od charakteru danego przedsiębiorstwa. Często stosuje się zasadę iż dla poważnych firm o ugruntowanej pozycji używa się kolorów stonowanych (szarości, bieli, niebieskiego), natomiast witryny firm przebojowych, wchodzących na rynek wykorzystują raczej kolory żywe. Oczywiście nie jest to sztywna zasada jednak powinna leżeć u podstaw kreowania witryny, tak aby strona odzwierciedlała pozycję przedsiębiorstwa. Jako przykład można by wymienić strony banku – firmy istniejącej na rynku od wielu lat oraz – jako młodego produktu zdobywającego rynek. W pierwszym przypadku mamy do czynienia w zasadzie z dwukolorową niebiesko-białą stylistyką, w drugim natomiast ujrzymy znacznie "odważniejsze" kolory – czerwieni, żółci.
Dobierając kolory dla tekstu pamiętajmy, że najłatwiej z monitora czyta się ciemne napisy na jasnym tle lub, ewentualnie, zielone napisy na czarnym tle. Dlatego też dłuższe informacje starajmy się umieszczać w takiej właśnie formie aby goście serwisu nie byli zmuszeni do wytężania wzroku. Absolutnie niedopuszczalne jest stosowanie jaskrawych kolorów dla tekstu i tła – jeżeli chcemy wprowadzić jakieś dodatkowe elementy kolorystyczne niech to będę kolory pastelowe, stonowane. W przypadku krótszych tekstów (menu, odnośniki, wyszczególnienia) możemy pozwolić sobie na większą swobodę jednak cały czas pamiętajmy, że zielony napis na niebieskim tle czy niebieski na czerwonym to nie jest to, co świadczy o profesjonalizmie naszej strony.
Wybór odpowiedniej czcionki jest równie ważny jak kolorów. Dla przykładu czcionki swobodne, wręcz figlarne jak Comic Sans nie nadają się do podawania informacji o firmie (chyba, że jest to sklep z zabawkami dla dzieci). Uważajmy również na czcionki szeryfowe takie jak Times New Roman czy Garamond. Prezentują się one bardzo dobrze na wydrukach i w zasadzie do tego są przeznaczone, gdyż na ekranie wyglądają zdecydowanie gorzej. Lepszym rozwiązaniem będzie użycie czcionki bezszeryfowej w rodzaju Arial czy Verdana. Zawsze jednak starajmy się zbytnio nie udziwniać i wybierać czcionki, które są powszechnie dostępne w większości systemów operacyjnych. Gdy użyjemy czcionki, której użytkownik nie posiada, to jego przeglądarka podmieni ją na inną i efekt będzie zapewne zupełnie niezgodny z naszymi oczekiwaniami. Możemy temu co prawda zapobiec stosując mechanizmy dynamicznego ładowania fontów ale jest to już temat "techniczny", którym tu się nie będziemy zajmować.
I last, but not least nie przesadzajmy z ilością animacji. Zaprojektowanie dobrej animacji jest to praca dla doświadczonego grafika, więc nie wprowadzajmy na siłę migających i oślepiających ferią barw reklam. Takie zabiegi mogą przynieść efekty przeciwne do oczekiwanych, gdyż strony przeładowane animacjami sprawiają wrażenie niechlujnych, amatorskich i nie wartych uwagi. Standardem jest, że na pojedynczej stronie nie spotyka się więcej niż dwóch, góra trzech animacji – przy czym muszą być one dopasowane do wyglądu całej witryny.
Zainteresowani ta tematyką mogą również przeczytać artykuł , autorstwa M. Piętala i M. Paprzyckiego
oprac. : Adam Kubiczek / Gazeta IT