CSR 24/7: ranking przesiębiorstw 2009
2009-04-10 12:28
Przeczytaj także: Czy CSR zmieni polskie firmy?
Liderzy poszczególnych obszarów CSR- Ład korporacyjny - wśród liderów znalazły się takie firmy jak: PKN Orlen, Zakłady Azotowe Anwil, Grupa Lotos, TP S.A. oraz Grupa Metro w Polsce;
- Odpowiedzialność za środowisko - w tym obszarze znaleźli się zwycięzcy ogólnego rankingu wraz z PGNiG;
- Relacje z interesariuszami - wśród liderów tego obszaru znajdują się takie firmy jak: Grupa Lotos, PKN Orlen, Unilever Polska, Ciech oraz Torfarm;
- Społeczeństwo - najlepszy wynik w tej kategorii wyniósł zaledwie 38%. Wśród liderów znaleźli się: PKN Orlen, BP Polska, Bank PKO SA, Unilever Polska, TP S.A.;
- Pracownicy - liderami tego obszaru są Polska Telefonia Cyfrowa, Bank PKO SA oraz Polimex-Mostostal;
- Przejrzystość i komunikacja - firmy, które wybiły się w tej kategorii to: Grupa Metro, TP S.A., Zakłady Azotowe Anwil oraz Unilever Polska
PKPP Lewiatan podaje, iż ranking ten w Polsce ogłaszany jest po raz pierwszy. Wyniki pokazują, że największe firmy nadal nie wykorzystują potencjału, jaki tkwi w przekazywaniu wiarygodnych informacji dotyczących aktywności spółek. Dialog z tzw. grupami interesariuszy jest podstawą zarządzania społecznie odpowiedzialnym biznesem w organizacji.
Eksperci zauważają, że w Polsce nadal wydaje się bardzo mało tzw. raportów zrównoważonego rozwoju, które poza zobowiązaniami ekonomicznymi firmy poruszają kwestie społeczne, etyczne i środowiskowe. Spośród badanych spółek tylko 4 publikowały w przeciągu ostatnich 2 lat takie dokumenty. Jednocześnie tylko 2 spośród badanych organizacji komunikują mierzalne cele dla odpowiedzialnego biznesu. Ranking wykazał również, że niektóre dziedziny odpowiedzialnego biznesu są całkowicie pomijane w komunikacji kilku branż. Ponadto informacje dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu są trudno dostępne i zbyt ogólnikowe, najbardziej oczywiste obszary odpowiedzialnego biznesu są najsłabiej komunikowane: odpowiedzialność za środowisko (tylko w 22%), społeczeństwo (17%), pracownicy (16%).
Odpowiedzialny biznes już dawno przestał być jedynie działalnością promocyjną firmy i jako współczesna filozofia prowadzenia biznesu, obecnie postrzegany jest jako długoterminowa inwestycja w podniesienie wartości organizacji - podsumowuje PKPP Lewiatan.
Informacje o badaniu
Do opracowania zestawienia posłużyło narzędzie ratingowe „CSR 24/7” opracowane przez firmę Braun & Partners, którego celem jest ocena wiarygodności działań CSR na podstawie informacji dostępnych dla wszystkich interesariuszy. Firma mogła uzyskać 0; 0,5 lub 1 punkt za odpowiedź na każde z 24 postawionych pytań. Liczba punktów zależała od dostępności danych na wskazany temat oraz od jakości przedstawionej informacji. Metodyka ratingowa oparta jest o standardy AccountAbility, wskaźniki GRI, podstawowe zasady dobrych praktyk oraz rozszerzone raportowanie odpowiedzialności społecznej (ang. triple bottom line) obejmujące zobowiązania środowiskowe, etyczne i społeczne oraz ekonomiczne.
Do pobrania:
Przeczytaj także:
Strategia CSR wciąż mało znana firmom

1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl