Rynek napojów rośnie wolniej
2009-05-21 13:42
Przeczytaj także: Producenci napojów a kryzys
W ostatnich kilku latach rynek napojów bezalkoholowych rósł w Polsce bardzo dynamicznie. Polacy wydali w 2008 r. o kilkaset milionów złotych więcej na napoje bezalkoholowe, niż w 2007 r. Według danych ACNielsen w 2008 r. wartość sprzedaży napojów sięgnęła już 10,8 mld zł. To wzrost o 1,6 mld zł w porównaniu z 2007 r.Sektor napojów bezalkoholowych należy do najszybciej rozwijających się branż przemysłu spożywczego w Polsce. W 2008 r. produkcja wyniosła 5,5 mld litrów, w 2007 r. 5 mld litrów a w 2006 – 4,6 mld litrów. Producenci i dystrybutorzy zastanawiają się jak długo potrwa tak dobra passa i czy przyjdzie im zmierzyć się z takimi problemami, jakie ma np. branża piwna.
Napoje, podobnie jak piwo, są produktem sezonowym, zwłaszcza w przypadku niektórych grup produktów, takich jak wody mineralne i źródlane, napoje gazowane. Wiele więc zależy od tego jaka będzie pogoda tego lata.
Jeśli przyjąć, że sytuacja gospodarcza Polski rozwinie się zgodnie z prognozami i w ciągu najbliższych dwóch lat musimy się liczyć ze wzrostem PKB i dochodów bliskim zeru, któremu towarzyszyć będzie stosunkowo wysokie bezrobocie, sprzedaż napojów w 2009 r. bez względu na pogodę, będzie się raczej na poziomie zbliżonym do 2008 r.
Nastąpi wyhamowanie dynamiki wzrostu sprzedaży napojów bezalkoholowych w porównaniu z latami 2006 - 2008. Zdaniem prof. Witolda Orłowskiego ze Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej nie powinny jednak wystąpić znaczące spadki sprzedaży napojów bezalkoholowych między innymi ze względu na niską jeszcze skalę ich spożycia w porównaniu do krajów zamożnych, co tworzy dla branży korzystne długookresowe perspektywy rozwoju. Jeśli polscy konsumenci zachowają się tak jak w przeszłości, może się okazać, że długookresowy trend wzrostu spożycia przeważy nad krótkookresowym zmniejszeniem wydatków na konsumpcję.
oprac. : Handel-Net.pl