Producenci napojów a kryzys
2009-05-29 13:10
Przeczytaj także: Rozwija się rynek napojów prozdrowotnych
Napoje gazowane to, zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu, jedna z największych kategorii spożywczych w Polsce. W okresie kwiecień 2008 r. - marzec 2009 r. w Polsce sprzedało się niemal 1,6 miliardów litrów napojów gazowanych, które przełożyło się na ponad 3 mld złotych wartości. Według firmy badawczej Nielsen, w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku pod względem wolumenu kategoria ta wzrosła tylko o 2,7 proc., podczas gdy jej wartość rosła dynamicznej, bo o 10,7 proc. Świadczy to o wzroście średniej ceny na tym rynku.
Jak podaje Nielsen, najpopularniejszym smakiem wśród napojów gazowanych pozostaje cola, która pod względem wolumenu stanowiła w omawianym okresie rocznym 47,6 proc., podczas gdy jej wartość przekroczyła już 60,7 proc. Co istotne, smak ten zyskał wyraźnie na znaczeniu w stosunku do poprzedniego roku (wzrost znaczenia o 5,1 punktu procentowego dla wolumenu i 3,6 punktu procentowego dla wartości). Kolejne dwa ważne smaki to pomarańcza oraz cytryna, których udział wolumenowy w okresie kwiecień 2008 r. - marzec 2009 r. wyniósł odpowiednio: 24,9 proc. oraz 33 proc., zaś wartościowy: 28,6 proc. oraz 36,7 proc.
Napoje energetyzujące
Polacy coraz częściej decydują się na "energetyczne doładowanie" za pomocą napojów energetyzujących. Nie jest to tylko polski fenomen, na całym świecie jest to jedna z najszybciej rozwijających się kategorii FMCG. W ubiegłym roku polski rynek napojów energetyzujących i sportowych według firmy badawczej Nielsen odnotował wzrost o 60,8 proc. w ujęciu wolumenowym i 34,6 proc. w ujęciu wartościowym, co przełożyło się na wartość sprzedaży wynoszącą ponad 771,5 mln zł.
Jakie są przyczyny tak dynamicznego wzrostu sprzedaży kategorii? - Niewątpliwie w ostatnich latach znacząco poprawiła się dystrybucja energetyków w polskich sklepach. Co roku zwiększa się ona o około 10 pp. Ponadto wraz z poprawą dystrybucji obserwujemy wyraźną obniżkę cen. W przeciągu ostatnich dwóch lat średnia cena za litr spadła o ok. 30 proc. Jest to z kolei wynik wzrostu konkurencji na tym rynku - mówi Paweł Dołęga, analityk z firmy Nielsen. - W ciągu ostatnich dwóch lat liczba marek, nie będących markami własnymi sieci detalicznych, na tym rynku wzrosła o niemal 40 proc. Rośnie również znaczenie marek własnych, których udziały wolumenowe do sprzedaży kategorii wyniosły w grudniu 2008 roku 29,5 proc. - dodaje Paweł Dołęga.
Z danych Nielsena wynika, że sprzedaż na rynku napojów energetyzujących i sportowych w okresie styczeń 2008 r. - grudzień 2008 r. wyniosła blisko 98 mln litrów, z czego 83,8 proc. stanowiła wielkość sprzedaży napojów energetyzujących, a 16,2 proc. napojów izotonicznych. Sprzedaż ta przełożyła się na wartość 771,5 mln zł, z czego 84,9 proc. należało do napojów energetyzujących, a 15,1 proc. do napojów izotonicznych. Zauważalny jest też wyraźny spadek udziałów napojów izotonicznych. W ostatnim roku udziały wolumenowe do sprzedaży kategorii spadły o 3,4 pp., natomiast udziały wartościowe - o 0,3 pp. Większy spadek udziałów wolumenowych sprzedaży niż wartościowych świadczy o wzroście cen w tym segmencie rynku.
![Producenci lodów i napojów w dobrej kondycji [© Andrey Cojocaru z Pixabay] Producenci lodów i napojów w dobrej kondycji](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/producenci-lodow/Producenci-lodow-i-napojow-w-dobrej-kondycji-261186-150x100crop.jpg)
oprac. : Adam Domagała / Rynek Spożywczy