Jak podejmować trafne decyzje biznesowe?
2009-08-11 14:01
© fot. mat. prasowe
Sukces w biznesie zależy przede wszystkim od jakości decyzji podejmowanych przez kierownictwo firmy i efektywności ich wdrażania, co z kolei jest uzależnione od liderów, ich zdolności przywódczych i komunikacyjnych oraz umiejętności motywowania pracowników i wywierania na nich wpływu.
Przeczytaj także: Zarządzanie przedsiębiorstwem: gra do wspólnej bramki
200 liderów z sektora przemysłu i handlu, którzy brali udział w pewnej ankiecie, uznało "zdolność do podejmowania decyzji" za najważniejszą cechę dyrektorów najwyższego szczebla. Lider, który myśli logicznie i działa racjonalnie, zawsze podejmuje decyzje zgodnie z pewnym modelem.Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych na temat decyzji podejmowanych przez dyrektorów w sektorze publicznym wykazały jednak, że decydenci rzadko wybierają najlepsze lub optymalne rozwiązania, ponieważ przeszkadzają im w tym emocje, władza, przepisy i reguły, wpływ osób trzecich oraz przyjęty system wartości. Ostateczna decyzja stanowi więc często kompromis, a w szczególności:
- jest do pewnego stopnia zgodna z interesami, potrzebami lub wartościami wszystkich zainteresowanych;
- spełnia standardowe wymagania przełożonych;
- mogą ją zaakceptować wszyscy zainteresowani (zarówno samą decyzję, jak i sposób jej realizacji);
- wydaje się rozsądna;
- zawiera element, który ułatwi znalezienie usprawiedliwienia, jeżeli przyniesie negatywne skutki.
Do najważniejszych elementów efektywnego myślenia i podejmowania decyzji należą analiza i synteza.Analiza to inaczej podział całości na bardziej czytelne i zrozumiałe części lub rozłożenie skomplikowanego problemu na proste elementy.
Analityczny umysł potrafi:
- znaleźć powiązania pomiędzy elementami a całością,
- odszukać przyczyny problemu,
- określić możliwe rozwiązania, na podstawie których zostanie podjęta ostateczna decyzja.
Przeczytaj także:
Model biznesowy oparty na regeneracji: na czym polega i komu służy?
oprac. : Wolters Kluwer Polska