Polski konsument lojalny w kryzysie
2009-09-11 11:58
Opinia konsumentów © fot. mat. prasowe
Jak polski konsument radzi sobie w tzw. kryzysie? Szuka promocji, ale pozostaje lojalny - aż 1/3 Polaków stawia na markę. Dlaczego promocja to już codzienność, a teraz jest dobry czas na kupowanie? O tym, jak klienci stali się "panami sytuacji" i jakie formy promocji są w stanie zmienić ich przywiązanie do ulubionych marek czytamy w BTL Monitor 2009/2010 - corocznym raporcie ARC Rynek i Opinia.
Przeczytaj także: Zwyczaje zakupowe: kobiety mniej lojalne
Klient nasz Pan. Naprawdę.W obecnej sytuacji gospodarczej, widać wyraźnie, że konsument w „kryzysie” jest wygranym. Wbrew pozorom, sytuacja „kryzysowa” nie oznacza pustek przy półkach sklepowych. Więcej, instynkt konsumenta nakazuje w czasie (rzeczywistego lub rozdmuchanego) kryzysu więcej wymagać od promocyjnych ofert. Aż 31% polskich konsumentów twierdzi, że teraz (tj. w 2009 roku) jest dobry czas na kupowanie, podczas gdy z tą opinią nie zgadza się zaledwie 21% badanych. To w kryzysie właśnie konsumenci sprawdzają formułę: „Klient – nasz Pan”. Kryzys dla polskich konsumentów stał się szansą.
fot. mat. prasowe
Opinia konsumentów
Czy promocja traci na wyjątkowości? Z tegorocznej fali badania BTL Monitor można wnioskować, że różne formy promocji traktowane są przez konsumentów jak obowiązek, wymagana od producentów praktyka. Stają się „wbudowane” w produkt, czy usługę. Wyzwanie stanowi więc nie sama obecność promocji, ale jej forma.
W 2009 roku 14 % konsumentów na bieżąco śledziło oferty promocyjne i chętnie z nich korzystało, co w porównaniu do 2008 roku daje wzrost o 4%. Mniejszy jest też odsetek odpornych na promocje: obecnie 13% konsumentów twierdzi, że promocja zupełnie na nich nie działa – tymczasem w 2008 roku tak odpowiedziało nieco więcej, bo 16% respondentów.
fot. mat. prasowe
Stosunek respondentów do ofert promocyjnych – wybrane odpowiedzi
Przeczytaj także:
Zwyczaje zakupowe Polaków: klasa średnia
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
lojalność klientów, polscy konsumenci, badania konsumentów, zwyczaje zakupowe, zachowania konsumentów, strategie zakupowe