Polskie sklepy online dobrze sobie radzą
2009-09-21 13:11
Przeczytaj także: Rynek e-commerce wart 8,1 mld zł
Wydatki na reklamę
fot. mat. prasowe
Jakie formy marketingu wykorzystywali Państwo w 2008 r.? Które okazały się najskuteczniejsze?
Wśród najczęściej wykorzystywanych form marketingu wskazywano przede wszystkim pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, obecność w porównywarkach cen oraz promocję sprzedaży. Najmniej popularne okazały się działania PR, programy partnerskie oraz marketing szeptany i wirusowy.
Wykorzystywane usługi i oprogramowania
Do najczęściej wybieranych przez badane sklepy usług hostingowych w 2008 r. należały serwery wirtualne i dedykowane. Którzy dostawcy usług mają największy udział w rynku? Co piąty polski sklep internetowy wybrał w ubiegłym roku firmę Home.pl, a co siódmy korzystał z usług Grupy NetArt. Na trzeciej i czwartej pozycji w zestawieniu znalazły się firmy OVH oraz KEI JUMP.
Ponad jedna trzecia ankietowanych korzystała w ubiegłym roku z zakupionego oprogramowania do obsługi sklepu, a nieco mniej niż jedna czwarta - z systemów open source. Największy udział w rynku mają systemy SOTESHOP, Shoper.pl i KQS.store.
W 2008 r. ponad 96% badanych sklepów przyjmowało płatności w formie przelewu na konto, a 92% oferowało swoim klientom możliwość zapłaty przy odbiorze towaru. Choć płatność kartą udostępniało 55% ankietowanych, tylko 8% deklaruje, że ta forma płatności cieszyła się wśród klientów sporą popularnością.
Z raportu wynika, że w zakresie obsługi płatności badane sklepy najchętniej korzystały z usług firmy PayU, do której należy system Platnosci.pl. Drugie miejsce należało do PayPal Polska (system PayPal), trzecie zaś do firmy Dotpay S.A.
Z iloma dostawcami współpracują polskie sklepy internetowe?
W ubiegłym roku nieco więcej niż jedna trzecia ankietowanych otrzymywała towar od jednego do pięciu hurtowników, a 27% współpracowało z 6-10 dostawcami. Własny magazyn posiadało trzy czwarte badanych sprzedawców, przy czym odsetek sklepów z magazynem rośnie wraz ze stażem i wielkością sprzedaży.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl