Cyfryzacja: niewiedza Polaków wciąż duża
2009-10-08 11:45
Polacy deklarują chęć korzystania z takich usług, jak np. Multiroom czy PVR, nawet jeśli wiązałoby się to z dodatkowymi kosztami - wynika z sondy przeprowadzonej pod koniec września 2009 r. na zlecenie CYFRY+. Jednak wiedza nt. nowoczesnych technologii i procesu cyfryzacji wciąż jest niewystarczająca.
Przeczytaj także: Telewizja: rosną oczekiwania Polaków
Jakie innowacje doceniają Polacy?Polacy pytani podczas sondy ulicznej o możliwość dostosowania telewizji do własnych potrzeb, podkreślali chęć korzystania m.in. z telewizji wysokiej rozdzielczości, możliwości nagrywania i oglądania ulubionych programów bez konieczności dostosowania się do ramówki telewizyjnej. O ile rozszyfrowanie nazw technologii, takich jak np. HD (High Definition), VOD (Video On Demand) czy PVR (Personel Video Recorder) sprawiło Polakom biorącym udział w sondzie problem, to korzyści i funkcjonalności kryjące się za tymi skrótami uznawali za bardzo przydatne. Podkreślali, że takie rozwiązania stanowiłyby dla nich duże udogodnienie.
„Wypowiedzi Polaków wskazują na bardzo duże zainteresowanie nowoczesnymi technologiami dostępnymi na platformach cyfrowych, takich jak CYFRA+, jednak barierą w ich wykorzystaniu jest wciąż niewystarczająca wiedza na ten temat. Dlatego tę tematykę będziemy akcentować w naszej komunikacji” – zauważa Bertrand Le Guern, Prezes Zarządu CANAL+ Cyfrowy.
Według uczestników sondy, jednym z najbardziej pożądanych udogodnień związanych z korzystaniem z telewizji jest możliwość niezależnego oglądania różnych programów na dwóch odbiornikach w ramach jednego abonamentu, czyli usługa Multiroom. Jak podkreślają Polacy, takie rozwiązanie zlikwidowałoby istniejący w wielu domach problem tzw. walki o pilota. Dzięki tej usłudze abonenci nie muszą rezygnować ze swoich ulubionych programów i mogą pogodzić swe preferencje programowe z gustami innych domowników.
Główną zaletą cyfrowego przekazu według Polaków biorących udział w sondzie jest możliwość dostosowania telewizji do indywidualnych potrzeb widza. Decydują o tym przede wszystkim jakość obrazu HD i dźwięku Dolby Digital. Polacy wskazują również na funkcję zatrzymywania i cofania emisji „na żywo” oraz nagrywania i odtwarzania programów w dogodnym dla siebie momencie za pomocą dekoderów wyposażonych w PVR. Uczestnicy sondy ceniliby także możliwość wypożyczenia najnowszych hitów filmowych bez konieczności wychodzenia z domu (VOD).
Zdecydowaną chęć korzystania z takich funkcji deklarują również osoby, które wcześniej nie słyszały o tego typu rozwiązaniach. „Możliwość nagrywania programów i odtwarzania ich w dowolnym momencie to bardzo dobry pomysł. Po powrocie do domu mogę obejrzeć to, co chcę. Na pewno dodatkowo bym za to zapłacił” – powiedział jeden z uczestników sondy.
Cyfryzacja
Cyfrowa rewolucja to zjawisko zdecydowanie bardziej rozpoznawane wśród młodych osób. „Telewizja cyfrowa daje o wiele większe możliwości niż analogowa; jakość obrazu i dźwięku jest nieporównywalnie lepsza” – mówił jeden z uczestników sondy. Starsi ludzie wyrażają większą obawę związaną z przejściem na cyfrowy przekaz telewizyjny. Najczęściej wskazywanymi barierami są wg nich zbyt wysokie koszty związane z dostosowaniem sprzętu do odbioru cyfrowego przekazu telewizyjnego oraz opory przed nowinkami technologicznymi. W większości przypadków wynikają one jednak z niewiedzy na ten temat.
„Cyfryzacja to proces, który będzie dotyczyć każdego z nas. Brak wiedzy wśród Polaków na ten temat w zaledwie cztery lata przed przejściem z nadawania analogowego na cyfrowe to sygnał, że należy położyć większy nacisk na informowanie o procesie cyfryzacji i korzyściach z niego płynących” – komentuje Bertrand Le Guern.
Z danych CYFRY+ wynika, że już ponad 160 000 abonentów platformy może, bez dodatkowych opłat, odbierać sygnał Naziemnej Telewizji Cyfrowej, dzięki tunerom DVB-T wbudowanym w najnowsze dekodery platformy.
Przeczytaj także:
Telewizja cyfrowa: Polacy niechętni
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
cyfryzacja, telewizja, Polacy, telewizja cyfrowa, badania telewidzów, preferencje telewizyjne, badanie preferencji widzów