GfK: nastroje konsumenckie XI 2009
2009-12-01 13:39

Barometr Nastrojów Konsumenckich Gfk. Indeks syntetyczny - listopad 2009 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Nastroje konsumenckie w Polsce bardzo dobre
Zdaniem GfK można spodziewać się, że tendencja ta nie ulegnie zmianie w grudniu, ze względu na dalsze oddziaływanie istotnych czynników sezonowych mających wpływ na stan budżetów gospodarstw domowych, czyli zimowego wzrostu kosztów utrzymania i świątecznych zakupów.W bieżącej fali badania GfK spadły oceny możliwości oszczędzania w ciągu najbliższych 12 miesięcy i głębokość tej zmiany zadecydowała o kierunku zmiany całego indeksu nastrojów konsumenckich. Nie zanotowano natomiast istotnych zmian w obrębie takich składowych barometru jak: oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstwa domowego czy oczekiwane zmiany sytuacji ekonomicznej kraju w ciągu następnych 12 miesięcy. Oceny możliwych zmian na rynku pracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy wzrosły w niewielkim stopniu.
Oceny przyszłej sytuacji gospodarstwa domowego i przyszłej sytuacji gospodarczej kraju: dalsza stabilizacja
Oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych spadły w listopadzie o 2 punkty. Stabilny poziom tego wskaźnika wskazuje na brak obaw konsumentów o prognozy ich sytuacji ekonomicznej. Obecnie wskaźnik ten wynosi -7 punktów.
Oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju także nie zmieniły się istotnie w porównaniu z poprzednim miesiącem. Uspokojenie na scenie politycznej po aferze hazardowej przyczyniło się do uspokojenia nastrojów i lepszych ocen. W listopadzie wskaźnik ten zanotował niewielki wzrost do -13 punktów. Zdaniem GfK w kolejnym, grudniowym pomiarze, o ile klimat polityczny się nie zmieni, można spodziewać się utrzymania tego poziomu.
Ocena przyszłej sytuacji na rynku pracy: zmienne nastroje
Po październikowym spadku, wartość wskaźnika tym razem wzrosła, o 4 punkty, i wynosi obecnie -33 punkty. Zachwiane rok temu poczucie bezpieczeństwa i stabilności na rynku pracy jest niezwykle trudno odbudować. W listopadzie oceny respondentów odnośnie prognoz sytuacji wyraźnie polepszyły się. Nadal jednak są one na poziomie tych z początku 2004 roku i daleko im do wzrostów z 2007 roku.
Skłonność do oszczędzania: istotny spadek
Perspektywa świąt i wydatków z tym związanych oraz brak jednoznacznych sygnałów o poprawiającej się koniunkturze w gospodarce nie skłania respondentów do myślenia o oszczędzaniu. Wręcz przeciwnie. Wskaźnik ilustrujący skłonność gospodarstw domowych do oszczędzania spadł w listopadzie aż o 8 punktów, do poziomu -45 punktów, pociągając za sobą cały Indeks Nastrojów Konsumenckich GfK.
Nastroje konsumentów w całej Unii Europejskiej stabilizują się
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK liczony dla całej Unii Europejskiej po kilku miesiącach wzrostów stabilizuje się. W listopadzie spadł nieznacznie, o kolejne 0,2 punktu, i wynosi w obecnie -15,9 punktu.
fot. mat. prasowe
Barometr Nastrojów Konsumenckich Gfk. Indeks syntetyczny - listopad 2009
Barometr Nastrojów Konsumenckich Gfk. Indeks syntetyczny - listopad 2009
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym według niezmienionej formuły od roku 1985. Obecnie indeks obejmuje wszystkie 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez Komisję Europejską, dane dla Unii Europejskiej – z Komisji Europejskiej.
![Nastroje konsumenckie w Polsce wciąż na plusie [© StockSnap z Pixabay] Nastroje konsumenckie w Polsce wciąż na plusie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/nastroje-konsumenckie/Nastroje-konsumenckie-w-Polsce-wciaz-na-plusie-259649-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl