Gospodarstwa domowe a rynek telekomunikacyjny 2009
2010-01-26 12:51
Spontaniczna znajomość operatorów telefonii stacjonarnej (w %, n=1602) © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Firmy a rynek telekomunikacyjny 2008
Wyniki badania przeprowadzonego przez PBS wskazują na bardzo wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (95,4%).Niemalże połowa respondentów posiada zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy (40,9%). 44% badanych użytkuje tylko aparat komórkowy, a jedna osoba na dziesięć tylko aparat stacjonarny. Tylko 4,6% badanych nie posiada Ŝadnego aparatu telefonicznego.
RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ
Raport podaje, iż w 2009 roku 51,4% Polaków deklaruje posiadanie telefonu stacjonarnego w gospodarstwie domowym.
fot. mat. prasowe
Spontaniczna znajomość operatorów telefonii stacjonarnej (w %, n=1602)
Pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmuje Telekomunikacja Polska, która jest głównym operatorem dla 67,9% respondentów posiadających telefon stacjonarny. Udział pozostałych operatorów kształtuje się następująco: Netia – 11,4%, Dialog – 7,6%, inny operator – 11,9%.
Badanie pokazuje, iż telefon stacjonarny jest przede wszystkim ważnym narzędziem kontaktu w rozmowach lokalnych. Częstotliwość korzystania z telefonu stacjonarnego w rozmowach lokalnych jest wysoka, ponieważ 36,6% badanych korzysta z niego codziennie, a połowa badanych (51,2%) kilka razy w tygodniu (suma wskazań „3-5 razy w tygodniu” i „1-2 razy w tygodniu”).
Wyniki badania wskazują na dość wysoką satysfakcję klientów z usług świadczonych przez operatorów telefonii stacjonarnej. Najwyżej respondenci ocenili telefonię Dialog - średnia 4,1 i Netię – 3,9 (na pięciostopniowej skali). Telekomunikacja uzyskała średnią ocenę 3,8.
fot. mat. prasowe
Potencjalne powody rezygnacji z usług operatora (w %, n=818)
Zgodnie z wynikami badania, rynek usług telefonii stacjonarnej posiada tendencje do zmiany. Co prawda 71,1% badanych nie planuje zmiany dotychczasowego operatora, ale 17,0% rozważa jednak zmianę operatora w najbliższej przyszłości. Jeden na trzech badanych (33,8%), którzy chcą zrezygnować nie bierze pod uwagę żadnego innego operatora, co oznacza, że mogą chcieć wycofać się z użytkowania telefonu stacjonarnego.
Jako alternatywnego operatora telefonii stacjonarnej badani najczęściej wskazują Netię (25,6%). Na dalszych miejscach znalazł się Dialog (5,1%) oraz Telekomunikacja Polska (5,4%). Co czwarty badany wymienił innego operatora, a 37,5% osób nie wie jeszcze, z jakiego operatora by skorzystały.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl