Darmowe programy antywirusowe coraz popularniejsze
2010-01-29 00:33
Jak wynika z raportu "Consumer Security Market Trends, 2009 to 2010" przygotowanego przez Forrester Research Inc., segment bezpłatnych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa dynamicznie się rozwija, stanowiąc realne zagrożenie dla producentów płatnych programów antywirusowych - podaje AVG Technologies.
Przeczytaj także: Antywirusy Kaspersky z analizą heurystyczną
Coraz wyższej jakości oprogramowanie dostępne za darmo zmienia kształt i dynamikę całego rynku bezpieczeństwa IT. Liczba użytkowników tego typu rozwiązań sięga obecnie 250 milionów i stale rośnie. Czy stoimy obecnie u progu nowej ery, w której tradycyjne modele biznesowe zostaną przedefiniowane ustępując miejsca modelom „freemium” realizowanym choćby przez AVG Technologies, który część swoich produktów udostępnia za darmo, dopiero za ich bardziej zaawansowane wersje pobierając opłaty?Szacuje się, że producenci „tradycyjnego” oprogramowania zarabiają obecnie na swoich produktach około 3 miliardów dolarów rocznie Jednak coraz silniejszą konkurencję stanowią producenci oferujący swoje produkty w modelu „freemium”. Podstawowe wersje swoich rozwiązań udostępniają oni bezpłatnie, zapłatę pobierając dopiero za ich wersje premium.
Producenci oryginalnego oprogramowania (OEM) oraz ich partnerzy z kanałów sprzedaży, którzy kiedyś mogli być niemalże pewni swego udziału w rynku, dziś muszą zmierzyć się z nowym wyzwaniem, jakim jest rosnąca popularność bezpłatnego oprogramowania dostępnego w sieci.
“W przeciągu ostatnich kilku lat rynek antywirusów przeszedł głębokie zmiany. Zagrożenia typu malware z prostych wirusów stały się złożonymi złośliwymi stronami internetowymi. Będąc w istocie inteligentnym połączeniem zabiegów socjotechnicznych i exploitów, stanowią one skuteczne narzędzie służące cyberprzestępcom do kradzieży danych internautów. W obliczu tak wyrafinowanych zagrożeń, użytkownicy Internetu powinni wzmocnić swoją ochronę anty-malware instalując oprogramowanie pozwalające bezpiecznie surfować w sieci, np. bezpłatny AVG LinkScanner. Gwarantuje on ochronę przed exploitami funkcjonującą w czasie rzeczywistym.
Liczba użytkowników produktów trzech głównych producentów bezpłatnego oprogramowania szacowana jest na 250 milionów. Specjaliści prognozują dalszy rozwój segmentu bezpłatnego oprogramowania.
„Bieżące tempo rozwoju rynku oprogramowania freeware szacuje się na 20-30%. Nadal duży potencjał tkwi w Europie, ale ogromną szansę stanowią także tzw. rynki wschodzące, ‘niezagospodarowane’ jeszcze przez dużych producentów” – mówi Jonathan Penn, autor raportu „Consumer Security Market Trends, 2009 to 2010: The Freeware Threat”.
Zgodnie z przewidywaniami Forrester Research, do 2013 roku liczba internautów sięgnie 2,2 miliarda, z czego aż 43 proc. pochodzić będzie z Azji. Kraje Afryki i Bliskiego Wschodu mają stanowić 13 proc. całej populacji internautów. Zgodnie z szacunkami internetworldstats.com, w latach 2000-2009 liczba użytkowników Internetu wzrosła o 380% i wynosi obecnie ponad 1.7 miliarda.
Przeczytaj także:
Jak działają antywirusy?

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
programy antywirusowe, oprogramowanie antywirusowe, bezpłatne programy antywirusowe, antywirusy