Niskie zaufanie do banków i rządu w Polsce
2010-02-03 13:06
Przeczytaj także: Edelman Trust Barometer 2019: oczy zwrócone na pracodawców
Komu ufamy?
Naukowcy i eksperci oraz analitycy rynku stanowią grupy osób cieszących się największą wiarygodnością, jeśli chodzi o wiedzę na temat funkcjonujących na rynku korporacji. Polska odznacza się pod tym względem jednymi z wyższych na tle globalnym, wynikami - odpowiednio 64% i 69%. Warto zauważyć także wzrost wiarygodności dyrektorów generalnych, których ocena w Polsce wzrosła o 13 punktów (37%). Dużą zmianę zauważyć można w globalnej ocenie „osoby takiej jak ja”. W ciągu dwóch lat zanotowała utratę punktów w Stanach Zjednoczonych (z 60% na 39%) oraz w Wielkiej Brytanii (z 51% na 35%)*. W Polsce od zeszłego roku „osoba taka jak ja” utrzymuje stabilną pozycję (44%).
Z badania wynika, iż raporty analityków rynku (59%) i komunikacja korporacyjna (43%) są w Polsce najbardziej wiarygodnym źródłem informacji. Zdecydowany zwrot nastąpił w ocenie zaufania do mediów. Pomimo, że grupa ta odnotowała znaczny spadek na całym świecie, w USA jak i w części UE prasa biznesowa (42%) pozostaje obok analiz, najbardziej wiarygodnym źródłem wiedzy. W Polsce zarówno prasa, jak i telewizja oraz radio odnotowały spadek o minimum 10 punktów.
Wśród najbardziej zaufanych obszarów branży przemysłowej, światowym liderem pozostaje sektor technologii z 79-procentowym poparciem respondentów. U Polaków w 2009 roku największe zaufanie wzbudził przemysł motoryzacyjny, któremu liderzy opinii przyznali 75%. Na kolejnej pozycji znajdują się technologie, z nieco mniejszym poparciem niż globalne wyniki – 70%.
„Zaufanie do sfery biznesu będzie powoli powracać do poziomu, który notowaliśmy przed załamaniem na globalnych rynkach. Natomiast nasz kraj najwyraźniej okupił relatywnie dobre wskaźniki ekonomiczne realizacją wielu trudnych decyzji biznesowych i gospodarczych. Stąd Polacy tracą zaufanie do biznesu, rządu i mediów, przelewając swoje zaufanie na organizacje pozarządowe, a także ekspertów i analityków. W trudnej sytuacji jest sektor bankowy, który musi podjąć stanowcze działania w celu odbudowy swojej reputacji. Prawdopodobnie ten proces będzie wymagał kilkuletniej perspektywy.” powiedziała Barbara Kwiecień, Prezes i Dyrektor Generalny agencji Edelman Polska, podsumowując wyniki Edelman Trust Barometer 2010 dla Polski.
Wyniki światowe:
- Podczas gdy Szwecja, Kanada i Niemcy pozostają najbardziej wiarygodnymi miejscami na lokalizacje głównej siedziby firmy (kolejno 76%, 76% i 75%), Stany Zjednoczone mają 61% zaufanie – o 10 punktów więcej niż rok temu. Chiny wzrosły w tej kategorii o 7 punktów (z 27% na 34%).
- We wszystkich 22 krajach respondenci zdecydowali, że ”wszyscy interesariusze są równie ważni” w procesie podejmowania decyzji przez dyrektora generalnego – 4:1 wyniósł stosunek osób przeciwnych wyborze pojedynczych partnerów biznesowych.
- Zaufanie do biznesu wzrosło we Włoszech o 26 punktów, w Stanach Zjednoczonych o 18 punktów, w Holandii o 15 i w Hiszpanii o 14. W Rosji to samo zaufanie spadło o 10 punktów (do 42%).
- Zaufanie do rządu pozostaje stabilne, z wyjątkiem pojedynczych przypadków znacznych zmian: wzrostem w Stanach Zjednoczonych (o 16 punktów, do 46%) i spadkiem w Rosji (o 10 punktów, do 38%).
- W 20 krajach reklama zarówno korporacyjna jak i produktowa pozostaje najmniej wiarygodnym źródłem informacji, otrzymując 17%.
2010 Edelman Trust Barometer jest 10 edycją ogólnoświatowego badania zaufania do firm i ich wiarygodności. Badanie to powstało z inicjatywy firmy badawczej StrategyOne i opiera się na 25-minutowych wywiadach telefonicznych. W 2009 r. badanie zostało przeprowadzone w 22 krajach na świecie, na grupie 4 875 osób w dwóch grupach wiekowych: 25-34 lata oraz 35-64 lata. Badanie odbyło się w dniach 29 września – 6 grudnia 2009.
Przeczytaj także:
Edelman Trust Barometer 2018: zaskakujące wyniki dla Polski
![Edelman Trust Barometer 2018: zaskakujące wyniki dla Polski [© WoGi - Fotolia.com] Edelman Trust Barometer 2018: zaskakujące wyniki dla Polski](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zaufanie/Edelman-Trust-Barometer-2018-zaskakujace-wyniki-dla-Polski-201761-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zaufanie, zaufanie klientów, badanie zaufania, wiarygodność firmy, zaufanie do banków, zaufanie do rządu, zaufanie w Polsce