eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyBranża PR: nastroje w IV kw. 2009

Branża PR: nastroje w IV kw. 2009

2010-02-19 13:13

Branża PR: nastroje w IV kw. 2009

Porównanie – ocena kondycji firm, dla których świadczone są usługi PR w porównaniu do sytuacji © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Aż 64 proc. przebadanych agencji PR-owskich pozytywnie oceniło obecną sytuację w branży PR. W tej grupie aż 57 proc. uznało ją za zdecydowanie dobrą, a 7 proc. - za bardzo dobrą - wynika z trzeciej fali badania Fahrenheit PR, przeprowadzonego przez firmę Pretendent, redakcję PRoto.pl i Związek Firm Public Relations.

Przeczytaj także: Branża PR: nastroje w III kw. 2009

Na przestrzeni okresu czerwiec 2009 – styczeń 2010 znacznie zwiększył się odsetek respondentów dostrzegających poprawę sytuacji i rozwój rynku w branży PR. W czerwcu 2009 było to 15%, natomiast w styczniu 2010 – już 54%. Tym samym znacznie zmalał odsetek respondentów mówiących o kryzysie – z 58% (czerwiec 2009) do 21% (styczeń 2010). Porównywalny we wszystkich falach jest odsetek osób przekonanych o stabilności rynku w branży PR.

fot. mat. prasowe

Porównanie – ocena kondycji firm, dla których świadczone są usługi PR w porównaniu do sytuacji

Porównanie – ocena kondycji firm, dla których świadczone są usługi PR w porównaniu do sytuacji sprzed 3 miesięcy






Ponad połowa respondentów przyznała w styczniu 2010, że kondycja firm, dla których świadczą usługi, jest obecnie mniej więcej taka sama jak 3 miesiące temu – 57%. W październiku opinię taką wyraziło nieco mniej, bo 48% badanych. Natomiast jako nieco lepszą sytuację ocenił w styczniu 2010 roku co czwarty ankietowany (25%), przy 35% w październiku 2009, ale zaledwie 8% w czerwcu 2009. Tylko 7% badanych w styczniu 2010 uznało, że sytuacja ich klientów jest nieco gorsza niż była 3 miesiące temu – w czerwcu taką opinię wyraziło aż 38% respondentów.

Ocena aktualnej sytuacji firmy jest w zdecydowanej większości przypadków pozytywna, ale warto zauważyć, że na przestrzeni okresu czerwiec 2009 – styczeń 2010 odsetek osób wybierających odpowiedź „raczej dobrze” wzrósł z 64% do 75%. Malał jednocześnie wyraźnie odsetek tych, którzy nie mieli zdania w tym zakresie (z 16% do 7%), a ponadto w styczniu 2010 w ogóle nie pojawiła się kategoria „raczej źle”.

fot. mat. prasowe

Porównanie – ocena poziomu płac

Porównanie – ocena poziomu płac

Poziom płac w firmach z branży PR nie zmienił się według 71% respondentów (dane za styczeń 2010). Podczas badania październikowego taką opinię wyraziło więcej, bo aż 87% badanych. Żaden z respondentów w styczniu 2010 roku nie przyznał, że w jego firmie poziom płac uległ zmniejszeniu, przy 8% udziale takich wskazań wśród odpowiedzi z czerwca i października 2009. Ponadto, co czwarty respondent z 3 fali badania deklarował, że płace w jego firmie wzrosły – dla porównania, w październiku odpowiedź taką wybrało zaledwie 9% badanych.

Przekonania ankietowanych odnośnie prognoz na rynku PR na najbliższe 3 miesiące są optymistyczne: w styczniu 2010 aż 54% z nich twierdziło, że sytuacja ta raczej się poprawi. W październiku było to zaledwie 13%. Znacznie mniej osób w porównaniu do poprzednich fal badania twierdziło, że sytuacja na rynku PR nie ulegnie zmianie (29% w styczniu 2010 i aż 65% w październiku 2009) lub raczej się pogorszy (odpowiednio 7% i 16%).

Prognozy sytuacji w branży PR w perspektywie roku są dość pozytywne: większość respondentów we wszystkich falach badania twierdziła, że raczej ulegnie ona poprawie. Odsetek ten najwyższy był w styczniu 2010 (64%), a najniższy w październiku 2009 (57%). Warto zauważyć, iż w styczniu 2010 stosunkowo najniższy był odsetek respondentów wyrażających przekonanie, że sytuacja w branży PR w perspektywie roku zdecydowanie się poprawi (zaledwie 4%).

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: