Turystyka biznesowa w Polsce w rozwoju
2010-02-23 13:45

Hotele w Polsce według kategorii w 2008 r. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Turystyka biznesowa w Polsce rozwija się
Wzrastający stale popyt turystyczny ożywił sytuację na rynku polskiego hotelarstwa. Tylko w roku 2008 r. oddano do użytku ponad 118 nowych hoteli, a kolejne inwestycje w Polsce realizują wielkie grupy hotelarskie, takie jak Accor czy Hilton Hotels Corporation. Większość tych obiektów jest w pełni przystosowana do obsługi klientów biznesowych, co jest zrozumiałe zważywszy na fakt, że turystyka biznesowa jest zaliczana obecnie do najbardziej dochodowych elementów działalności turystycznej. Jak podaje Instytut Turystyki konferencje, kongresy, podróże w interesach czy spotkania motywacyjne określane jako incentives stanowiły w 2008r. prawie 1/3 wszystkich pobytów turystycznych, a polskie firmy wydają ponad 10 mld zł rocznie na podróże i pobyty o charakterze biznesowym.Jednakże pomimo wspomnianych wyżej inwestycji Polska baza hotelarska nadal jest na niewystarczającym poziomie. W Polsce na 10 tysięcy mieszkańców przypada zaledwie 40 miejsc noclegowych, podczas gdy w większości krajów Europy Zachodniej ponad 400. Jak wskazuje poniższe zestawienie zaledwie 750 hoteli w Polsce zaliczanych jest do kategorii trzech gwiazdek i wyżej, a to właśnie w ośrodkach tego typu koncentruje się turystyka biznesowa. Owe hotele o wyższym standardzie dysponują zaledwie 100 tys. miejsc noclegowych.
fot. mat. prasowe
Hotele w Polsce według kategorii w 2008 r.
Hotele w Polsce według kategorii w 2008 r.
Dużo lepsza sytuacja jest na rynku obiektów stricte konferencyjnych. Ponad 30% z nich znajduje się w województwie mazowieckim i małopolskim. Stosunkowo duża liczba ośrodków tego typu znajduje się także w województwach dolnośląskim, pomorskim i śląskim. Czarna dziura na polskim rynku konferencyjnym to województwa opolskie i lubelskie - przygotowanie konferencji na tych terenach może sprawić nie lada problem. W istniejących obiektach konferencyjnych dominują sale przygotowane do realizacji małych i średnich konferencji, a spotkania do 100 osób stanowią 70% całego rynku. Jednakże istnieją także wielkie centra kongresowe, jak Gromada czy Expo XXI. Są to wielofunkcyjne kompleksy konferencyjne, odpowiednio przygotowane do obsługi kilkutysięcznych imprez.
Dynamicznie rozwija się także polski rynek targowy. Ciągle wzrasta liczba centrów targowych doskonale przystosowanych pod względem wyposażenia, logistyki czy infrastruktury dodatkowej. Stale remontowane są także istniejące już obiekty targowe.
Należy także pamiętać, że turystyka biznesowa to nie tylko odpowiednio przygotowany hotel z zapleczem konferencyjnym. Turystyka biznesowa to także środki transportu, z których klient korzysta zarówno w celu dotarcia do miejsca docelowego, jak i w trakcie pobytu służbowego. O ile jakość dróg i liczba lotnisk w Polsce pozostawia dużo do życzenia, o tyle taksówki i przedsiębiorstwa oferujące wynajem samochodów działają bez zarzutu. Istotna jest także dostępność szeroko rozumianych usług specjalistycznych, do których zalicza się m.in. tłumaczy, techników, firmy nagłaśniające czy florystyczne. Ponadto nie można zapomnieć także o „work and life balans” klientów biznesowych, którzy powinni mieć możliwość odpoczynku i relaksu po pracy, co jest możliwe w przypadku odpowiednio zaprojektowanej infrastruktury rekreacyjnej. W tym obszarze oferta polskich hoteli wyższego standardu śmiało może konkurować z najlepszymi zachodnimi obiektami. Wymienić można tu chociażby szeroki wachlarz usług Spa&Wellness, obiektów sportowych czy usług sanatoryjnych.
Ważnym elementem jest także wiarygodne opisanie i promocja danej usługi turystycznej o charakterze biznesowym. Niestety w Polsce nadal brakuje spójnych i kompleksowych publikacji na ten temat mogących pomóc firmom i klientom instytucjonalnym w wyborze odpowiedniego miejsca na konferencje, kongres czy podroż służbową.
![Czego klienci korporacyjni oczekują od hoteli? [© Kzenon - Fotolia.com] Czego klienci korporacyjni oczekują od hoteli?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/podroz-sluzbowa/Czego-klienci-korporacyjni-oczekuja-od-hoteli-127263-150x100crop.jpg)
oprac. : Katarzyna Szczurek / IPO.pl