Dyskonty zwiększą obroty o 50 proc. do 2014r.
2010-02-25 11:33
Firma Euromonitor International szacuje, że obroty sklepów dyskontowych w Polsce w 2014 r. wyniosą blisko 30 mld zł, o 50 proc. więcej w porównaniu z tymi, które dyskonty osiągnęły w 2009 r. Dyskonty, szczególnie w okresie, gdy konsumenci poszukują tańszych produktów, przeżywają rozkwit. Przybywa wiele nowych placówek, które powiększają obroty swoich sieci. Gdy inne sklepy narzekają na spadki przychodów, dyskonty notują rekordy sprzedaży.
Przeczytaj także: Dyskonty w Polsce na fali wzrostu
Wszystkie sieci dyskontowe obecne na polskim rynku, czyli Aldi, Biedronka, Lidl i Netto, planują dalszy rozwój.W 2009 r. łączne przychody dyskontów wyniosły 19,6 mld zł. W 2010 r. dojdą do 21,6 mld zł, będą o 3,2 proc. wyższe niż w 2009 r. i o 10,2 proc. wyższe niż w 2008 r. W 2012 r. dyskonty mają mieć już 25,7 mld zl przychodów, a w 2014 dojdą do 29,9 mld zł.
Dyskonty zawdzięczają swój sukces sprzedaży produktów pod markami własnymi, które są tańsze średnio o 20-30 proc. w porównaniu z wyrobami markowymi. Polacy przekonują się do produktów marek własnych, które przestają być postrzegane jako wyroby niskiej jakości.
Obecnie w Polsce jest około 2100 dyskontów, w ciągu ostatniego roku ich liczba wzrosła o około 10 proc.
„Sieci dyskontowe rozwijają się bardzo szybko na całym świecie, a zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej”, napisali analitycy Euromonitora. W Europie Zachodniej ubiegłoroczne przychody takich sieci mimo kryzysu wzrosły o około 4 proc., w Azji i Australii dynamika wynosi średnio kilkanaście procent.
Ubiegłoroczne przychody Biedronki wzrosły o 29,8 proc., do niemal 16,1 mld zł. Sieć w ostatnim roku powiększyła się o 163 placówki i ma ich niemal 1,5 tys. Jak podaje Euromonitor International, jej udział w rynku dyskontowym wynosi 70 proc., kolejny jest Lidl z 20,1 proc., Netto z 9,5 proc. oraz Aldi z 0,7 proc. Biedronka zapowiada otwarcie w latach 2010 – 2012 około 550 sklepów i inwestycje na poziomie 900 mln euro.
Przeczytaj także:
Za co kochamy dyskonty?
oprac. : Handel-Net.pl