Przeczytaj także:
Zła jakość obsługi klienta przynosi straty
Gdzie szukać największych luk w kanałach komunikacji?
Z analizy wynika, iż zadowolenie z poszczególnych kanałów różni się znacząco. Na wykresie kolorem niebieskim zaznaczono odsetek konsumentów, korzystających z poszczególnych kanałów komunikacji, którzy są zadowoleni z działania tych kanałów. Na czerwono zaznaczono odsetek osób niezadowolonych z działania danego kanału. Kanały, w których występują największe dysproporcje między pozytywnymi a negatywnymi ocenami, to miejsca występowania problemów, które trzeba rozwiązać. Na przykład większość ludzi jest zadowolona z obsługi za pośrednictwem konsultantów i przez pocztę elektroniczną, ale oczekuje poprawy w dziedzinie samoobsługi głosowej, wiadomości SMS i tradycyjnej poczty.
Najlepsze kanały komunikacji
Konsumentów poproszono także o wybranie najbardziej satysfakcjonujących obszarów obsługi klienta w Polsce. Konsumenci poproszeni o wskazanie obszarów, w których firmy działają najsprawniej, wybierali preferowane kanały interakcji (na pierwszym lub na drugim miejscu). Pierwszy wybór konsumenta zaznaczono na niebiesko, a drugi – na czerwono. Zaskakujący jest fakt, że chaty internetowe są w Polsce niemal tak popularne jak telefon. Na kolejnych miejscach znalazła się samoobsługa przez Internet i samoobsługa głosowa.
Największe źródła zadowolenia klienta
Konsumentów poproszono o wskazanie czynników mających największe znaczenie dla ich zadowolenia.
Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na poziom zadowolenia klienta?
Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na poziom zadowolenia klienta?
Kliknij, aby przejść do galerii (7)
Zadowolenie konsumentów rośnie, kiedy spełnione są następujące potrzeby:
-
Dogodność
-
Personalizacja
-
Kompetencje
-
Inicjatywa w stosunku do klienta
Konsumenci uważają, że firmy w Polsce dołożyły starań, aby korzystanie z różnych kanałów komunikacji było wygodne. Ponadto ważną rolę w zapewnieniu zadowolenia konsumenta odgrywa personalizacja. Na jakość doświadczeń pozytywnie wpływa też inicjatywa w stosunku do klienta i kompetentna obsługa.