Inflacja III 2010
2010-04-16 10:52
Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 2009-2010 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Inflacja II 2010
W I kwartale br., w stosunku do kwartału poprzedniego, ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,9 % (w porównaniu do analogicznego okresu 2009 r. – o 3,0%). Najbardziej wzrosły ceny towarów i usług związanych z transportem (o 1,8%), a także ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,7%). Niższe były natomiast ceny odzieży i obuwia (o 3,5%) oraz towarów i usług związanych z łącznością (o 0,5%).fot. mat. prasowe
Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 2009-2010
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku był niższy niż w lutym br. (2,6% wobec 2,9%) i pozostawał poniżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5%). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały podwyżki opłat związanych z mieszkaniem (o 3,1%) oraz w zakresie transportu (o 8,4%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,79 pkt proc. i 0,75 pkt proc. Spadek cen odzieży i obuwia obniżył wskaźnik w tym okresie o 0,24 pkt proc.
Ceny żywności w marcu br., podobnie jak przed miesiącem, wzrosły o 0,3%. Najbardziej podrożały warzywa (o 3,9%) oraz owoce (o 1,6%). Więcej niż w lutym konsumenci płacili za miód (o 1,3%), jaja (o 1,1%), przetwory makaronowe (o 0,5%), pieczywo (o 0,2%), a także drób (o 0,1%). Marzec był drugim z kolei miesiącem spadku cen masła, za które płacono o 2,2% mniej niż w lutym br. W tej samej skali, z uwagi na wysoką podaż na rynku krajowym, obniżyły się ceny cukru. Potaniały artykuły w grupie „jogurty, śmietana, napoje i desery mleczne” (o 1,5%), a także, w następstwie zmian cen skupu żywca, mięso wieprzowe (o 0,6%). Mniej niż w lutym br. należało zapłacić za tłuszcze roślinne i ryż (po 0,5%) oraz wędliny i mąkę (po 0,4%). W marcu br. ceny napojów bezalkoholowych obniżyły się przeciętnie o 0,1%, w tym kawy i wód mineralnych lub źródlanych – po 0,4%, a soków – o 0,2%. Ceny herbaty wzrosły natomiast o 0,6%. Przesunięty w czasie efekt podwyżki stawek podatku akcyzowego wpłynął na wzrost cen wyrobów tytoniowych, za które należało zapłacić o 3,7% więcej niż w lutym br. Ceny napojów alkoholowych pozostały na poziomie zanotowanym przed miesiącem.
Wprowadzenie na rynek nowej kolekcji sezonowej spowodowało, iż w marcu br. ceny obuwia wzrosły o 1,2%, a odzieży o 0,4%.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl