ARSS: salony kosmetyczne i fryzjerskie 2010
2010-05-04 12:02
Sieci salonów fryzjerskich rozwijające się poprzez franczyzę © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Branża beauty w kłopotach. Długi przekraczają 45 mln zł
W raporcie czytamy, że w segmencie salonów fryzjerskich na rozwój poprzez franczyzę zdecydowało się dotychczas dziewięć firm, mają one łącznie ok. 180 jednostek, co oznacza miażdżącą dominację salonów niezależnych, których liczbę szacuje się na blisko 30 tysięcy. Wartość rynku usług fryzjerskich w Polsce to ponad 4 mld zł, tak więc jeden salon generuje średnio ok. 150 tys. zł przychodów rocznie. W sieci franczyzowej, zwłaszcza pod znaną ekskluzywną marką można jednak liczyć na lepsze wyniki, np. salon Jean Louis David powinien docelowo generować 100-150 tys. zł przychodów w ciągu miesiąca.Mimo to niezależne salony na przystąpienie do sieci decydują się rzadko, najczęściej robią to osoby, które dopiero chcą uruchomić tego typu biznes. Sprawdzone standardy działania, know-how, a przede wszystkim znana marka dają im większe poczucie bezpieczeństwa. Zwłaszcza że w Polsce na franczyzę postawiły przede wszystkim sieci zagraniczne, które w różnych krajach mają już kilkaset, a niekiedy nawet ponad 1000 salonów.
Polska kontra Francja
ARSS podaje, iż palma pierwszeństwa należy jednak do polskiej firmy - wywodzącego się z Bielska-Białej Trendy Hair Fashion. Pod tą marką działa w naszym kraju ponad 70 salonów, w tym tylko 5 własnych. Uruchomienie takiej placówki to łączny koszt rzędu 80-100 tys. zł, co czyni z tego systemu jeden z najtańszych w tej branży. THF posiada także własną akademię, w której młodzi adepci sztuki fryzjerskiej przygotowywani są do pracy w salonach tej marki.
Element szkoleniowy jest zresztą istotną częścią rozwoju większości sieci franczyzowych. Zgodnie przyznają one bowiem, że edukacja fryzjerska to Achillesowa pięta tego sektora w Polsce. Tak więc własną akademię uruchomiła także firma Deco rozwijająca sieć Gabriel Professional, Berendowicz&Kublin, Franck Provost oraz Pierre Lupina. Na podobne rozwiązanie zdecydowało się też kilka sieci, które tworzą jedynie placówki własne np. Lovely Look (18 jednostek) czy Hair Coif (14 jednostek).
fot. mat. prasowe
Sieci salonów fryzjerskich rozwijające się poprzez franczyzę
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl