Rosną wydatki na dobra luksusowe
2010-05-13 13:33
Wydatki na dobra luksusowe w Polsce mogą sięgnąć w tym roku 27 mld złotych, a w ciągu najbliższych 2-3 lat możliwy jest ich wzrost nawet o połowę. Polacy bogacą się w szybkim tempie, dobrze znają najważniejsze marki towarów luksusowych i są skłonni przeznaczać na ich zakup dużą część swoich dochodów. Wszystko to sprawia, że Polska jest jednym z bardziej obiecujących europejskich rynków towarów luksusowych - wynika z raportu KPMG pt. "Rynek dóbr luksusowych w Polsce".
Przeczytaj także: Polski rynek dóbr luksusowych z rekordem, sztuka zyskuje na znaczeniu
W ciągu ostatnich 10 lat liczba zamożnych i bogatych Polaków, czyli zarabiających powyżej 7,1 tysiąca złotych miesięcznie brutto, wzrosła ponad dwukrotnie. W 2010 roku liczba takich osób może sięgnąć nawet 590 tysięcy. Do tej grupy zalicza się także około 50000 najbogatszych Polaków, tzw. HNWI (High Net-Worth Individuals), dysponujących płynnymi aktywami o wartości powyżej 1 mln dolarów. Jak wynika z badania KPMG, zamożni i bogaci Polacy stanowią główną grupę nabywców dóbr luksusowych w Polsce. Przy szacowanych przeciętnych zarobkach na poziomie 15 tysięcy złotych miesięcznie, odpowiadają oni za 60% ogółu wydatków na dobra luksusowe w naszym kraju. Szacuje się, że w tym roku wydadzą na nie nawet 16,1 mld zł.fot. mat. prasowe
Z raportu wynika, że w sumie, wydatki aspirujących, zamożnych oraz bogatych Polaków na dobra luksusowe w 2010 roku mogą wynieść nawet 27,1 mld zł. W ciągu 2-3 lat respondenci ze wszystkich segmentów dochodowych planują zwiększenie odsetka przychodów przeznaczanego na zakup dóbr luksusowych o blisko 50%. Oznacza to, że przeciętnie zamiast dotychczasowych 13% badani będą na zakup dóbr luksusowych przeznaczać aż 19% swoich dochodów.
Nabywcy dóbr luksusowych w Polsce mają z czego wybierać – w tradycyjnych punktach sprzedaży w naszym kraju dostępna jest już nieco ponad połowa spośród 200 liczących się światowych marek luksusowych, które ujęto w analizie. Poziom dostępności marek luksusowych zależy od segmentu rynku. I tak w przypadku samochodów luksusowych w Polsce można obecnie kupić 88% najważniejszych marek, gdyż większość posiada już oficjalne przedstawicielstwa. W przypadku luksusowych zegarków i biżuterii dostępność jest nieco niższa – 65%. Najmniejszym stopniem nasycenia cechuje się rynek odzieży luksusowej – w Polsce dostępnych jest tylko 33% wiodących światowych marek luksusowych. Jeśli jednak uwzględnimy sklepy internetowe oferujące wysyłkę towarów do Polski, dostępność marek odzieżowych wzrasta do 70%.
fot. mat. prasowe
Marki luksusowe: poziom penetracji i rodowód
Marki luksusowe: poziom penetracji i rodowód
Przeczytaj także:
Rynek dóbr luksusowych w Polsce wart ponad 42 mld zł na koniec 2023 roku
![Rynek dóbr luksusowych w Polsce wart ponad 42 mld zł na koniec 2023 roku [© robert102 z Pixabay] Rynek dóbr luksusowych w Polsce wart ponad 42 mld zł na koniec 2023 roku](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-dobr-luksusowych/Rynek-dobr-luksusowych-w-Polsce-wart-ponad-42-mld-zl-na-koniec-2023-roku-259869-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
dobra luksusowe, marki luksusowe, luksus, rynek dóbr luksusowych, bogaci Polacy, poziom zamożności finansowej, poziom życia