Napoje spirytusowe: kontrola IV kw. 2009
2010-05-17 00:15
Przeczytaj także: Przetwory rybne: kontrola IV kw. 2009
Inspektoraty podają, że nieprawidłowości dotyczyły:
- braku czytelnego oznaczenia kodu identyfikacyjnego partii produkcyjnej (brak litery L przed numerem partii produkcyjnej) lub wskazania miejsca umieszczenia tej informacji na opakowaniu,
- braku pełnych danych identyfikacyjnych producenta lub podania nieprawidłowych danych dotyczących producenta, np. brak imienia i nazwiska osoby fizycznej,
- braku informacji o paczkującym,
- wprowadzeniu konsumenta w błąd co do charakterystyki środka spożywczego przez podanie na opakowaniu informacji o treści: „Wyprodukowana ze specjalnie dobranych odmian ziemniaków (Stobrawa, Mila, Glada)", podczas gdy w rzeczywistości zakład nie był w stanie udokumentować, że wyrób ten faktycznie został wyprodukowany z alkoholu etylowego ziemniaczanego pochodzącego konkretnie z tych odmian ziemniaków.
Wymagania formalno-prawne:
- 9,5% ogółem skontrolowanych podmiotów nie dopełniło obowiązku zgłoszenia prowadzenia działalności gospodarczej do właściwych wojewódzkich inspektoratów Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
- w kontrolowanych zakładach w celu potwierdzenia pochodzenia surowca użytego do produkcji wódki, wykorzystywane są między innymi następujące dokumenty: WzS, PzS, RPZ, Księga kontroli obrotu alkoholem etylowym w magazynie, Księga kontroli produkcji i rozlewu wyrobów spirytusowych oraz inne,
- księgi były prowadzone starannie i na bieżąco, nie stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie, tylko w jednym podmiocie z przedstawionej do kontroli dokumentacji nie wynikało jednoznacznie, że zastosowany do produkcji destylatu ziemniaczanego surowiec pochodził w 100% z produkcji krajowej,
SANKCJE
W związku z zaistniałymi nieprawidłowościami w zakresie jakości handlowej napojów spirytusowych, wojewódzkie inspektoraty JHARS zastosowały następujące sankcje:
-
4 decyzje administracyjne, w tym:
-
2 nakładające kary pieniężne, na łączną kwotę 4 183 zł, za wprowadzenie do obrotu artykułów o nieodpowiedniej jakości handlowej, w tym:
- 1 decyzję w kwocie 1183 zł za wprowadzenie do obrotu artykułów o niewłaściwych cechach fizykochemicznych,
- 1 decyzję w kwocie 3000 zł za wprowadzenie do obrotu artykułów nieprawidłowo oznakowanych,
- 1 w sprawie określenia rodzaju i stopnia wad towaru o niewłaściwych cechach fizykochemicznych, o łącznej objętości 75 hl,
- 1 zakazującą wprowadzenia do obrotu towaru o nieprawidłowych cechach fizykochemicznych, o łącznej objętości 874 hl,
-
2 nakładające kary pieniężne, na łączną kwotę 4 183 zł, za wprowadzenie do obrotu artykułów o nieodpowiedniej jakości handlowej, w tym:
- 2 mandaty karne, na łączną kwotę 200 zł, za nie zgłoszenie przez producenta działalności gospodarczej do właściwego miejscowo Wojewódzkiego Inspektora JHARS.
- 3 w sprawie nałożenia kary pieniężnej,
- 1 w sprawie określenia rodzaju i ustalenia stopnia wady towaru.
![Przetwory mleczne: kontrola IV kw. 2009 [© christian42 - Fotolia.com] Przetwory mleczne: kontrola IV kw. 2009](https://s3.egospodarka.pl/grafika/kontrola-jakosci/Przetwory-mleczne-kontrola-IV-kw-2009-zaGbha.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl