Ile osób obejrzy Mistrzostwa w RPA?
2010-06-11 13:00
TOP20 meczów rozegranych w ramach ME lub MŚ w latach 1998-2008 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Boże Narodzenie: rodzinne święta z telewizją?
Z badania TNS OBOP wynika, że w okresie 1998 - 2008 największą widownię zgromadził finałowy mecz Mistrzostw Świata we Francji w 1998 r. pomiędzy drużyną gospodarzy i Brazylią. Spotkanie to śledziło średnio 13,2 mln (36%) polskich telewidzów, przy 77% udziale w rynku telewizyjnym. Co najmniej 1 minutę tego meczu obejrzało 18,6 mln Polaków.fot. mat. prasowe
TOP20 meczów rozegranych w ramach ME lub MŚ w latach 1998-2008
fot. mat. prasowe
Widownia meczów polskiej reprezentacji w piłkarskich MŚ i ME w latach 1998-2008
TNS OBOP podaje, iż zauważalna jest różnica w strukturze widowni meczów w zależności od tego, czy uczestniczą w nich reprezentanci Polski czy też nie. W spotkaniach, w których grali „biało-czerwoni” widownię tworzyło 59% mężczyzn i 41% kobiet, natomiast w drugim przypadku udział kobiet zmniejszył się o 10 pkt. procentowych do 31%. Taką prawidłowość obserwuje się także, choć na mniejszą skalę, w udziale w widowni mieszkańców wsi, którzy w przypadku meczów z udziałem Polaków stanowili 35%, a bez udziału naszej reprezentacji - 30%.
fot. mat. prasowe
Wpływy reklamowe przy okazji piłkarskich MŚ i ME w okresie 1998-2008
Przy okazji transmisji z piłkarskich mistrzostw najwięcej na reklamę wydał sektor napoje i alkohole (49,5 mln PLN), telekomunikacja (38,3 mln PLN) oraz motoryzacja (29,2 mln PLN). Natomiast wśród reklamodawców pierwsze trzy pozycje zajmuje Polska Telefonia Cyfrowa (21,6 mln PLN), MasterCard Europe (10,6 mln PLN) oraz Grupa Żywiec (9,8 mln PLN).
„Mundial i Euro, dwa najważniejsze piłkarskie wydarzenia, to każdorazowo bardzo duże przedsięwzięcia telewizyjne, przyciągające miliony widzów na całym świecie. W historii pomiaru telemetrycznego TNS OBOP mecze piłkarskich mistrzostw należą do programów o rekordowej widowni, dzięki czemu generują dla stacji telewizyjnych milionowe wpływy z reklam. Do tej pory wśród mundiali największe wpływy przyniósł polskim stacjom turniej rozegrany w 2006 roku w Niemczech” - komentuje Krzysztof Guzowski, Specjalista ds. Obsługi Klienta Telemetrycznego TNS OBOP.
Z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej TNS OBOP uruchomił specjalny serwis mundialowy na Twitterze http://twitter.com/TVLUPA, na którym w trakcie mistrzostw, od poniedziałku do piątku, pojawiać się będą wyniki oglądalności mundialowych meczów.
Informacje o badaniu
Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku, próba: 3266 osób powyżej 4. roku życia.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl