E-biznes w Polsce: kondycja finansowa 2009
2010-06-17 13:18
Właściciele firm działających w branży interentowej © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Firmy internetowe w Polsce optymistyczne
"Internet 2k10" to pierwsza edycja raportu Internet Standard o kondycji finansowej polskiego e-biznesu. Raport składa się z czterech części. W pierwszym rozdziale zaprezentowano ranking polskiego e-biznesu w czterech głównych grupach: "Serwisy i usługi internetowe", "Marketing i reklama internetowa", "E-commerce" (sklepy internetowe) oraz "Usługi dla firm internetowych". Przeanalizowano wyniki finansowe 275 najważniejszych przedsiębiorstw działających w polskiej branży internetowej, zebrano też podstawowe informacje o rynkach, na których działają. Dodatkowym elementem analizy są wywiady z przedstawicielami firm, które uplasowały się na pierwszym miejscu w poszczególnych tabelach rankingowych.W raporcie znalazło się także podsumowanie minionego roku, opracowane na podstawie wyników badania Megapanel PBI/Gemius. Internet Standard sprawdził, które serwisy zwiększyły swoją oglądalność, a które zanotowały spadek popularności w ciągu dwunastu miesięcy 2009 r.
Trzeci rozdział poświęcony jest finansowaniu e-biznesu w naszym kraju. Przyjrzano się działalności spółek internetowych notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, przygotowano również krótkie podsumowanie trzech rund naboru wniosków na dofinansowanie w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Ostatnią część raportu stanowi katalog polskich firm internetowych. W pięciu głównych grupach branżowych, podzielonych na mniejsze kategorie autorzy raportu zebrali wizytówki ponad 1400 najważniejszych przedsiębiorstw z branży.
Pierwsza dziesiątka
fot. mat. prasowe
Właściciele firm działających w branży interentowej
W 2008 r. lider polskiego rynku internetowego miał 470 mln zł przychodu i aż 148 mln zł czystego zysku. To wyniki nieosiągalne dla pozostałych firm działających w polskiej sieci, a wszystko wskazuje na to, że w 2009 r. poznańska spółka ponownie podwyższyła poprzeczkę – Internet Standard oszacował jej ubiegłoroczne obroty na około 550 mln zł.
Druga w zestawieniu Grupa Onet.pl miała w 2008 r. o ponad połowę niższe przychody (203 mln zł). Na tym przykładzie widać dobitnie różnicę między krajowym rynkiem reklamy online, a rynkiem internetowego handlu. Wydawca największego polskiego portalu internetowego w 2009 r. utrzymał sprzedaż praktycznie na takim samym poziomie, jak rok wcześniej.
To samo tyczy się też piątej w rankingu Wirtualnej Polski (151 mln zł obrotu w 2008 r. i 152 mln zł rok później). Wśród obecnych w pierwszej dziesiątce firm prowadzących portale internetowe tylko Interia mogła zdaniem autorów raportu zauważalnie zwiększyć swe przychody (z 82 mln zł do około 89 mln zł w zeszłym roku).
Poza QXL Poland i trzema wydawcami portali, w czołówce zestawienia za 2008 rok znajdziemy właścicieli sklepów internetowych. Trzecia lokata przypadła warszawskiej spółce Agito SA, do której należy sklep Agito.pl. Niestety imponujące przychody z 2008 r. stopniały w roku ubiegłym ze 174 mln zł do 95 mln zł, czego powodem były problemy finansowe największego akcjonariusza Agito.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl