Skuteczne reprymendy i przywództwo w firmie
2010-06-22 13:38
Przeczytaj także: Przywództwo a efektywność pracownika i organizacji
Z tego też względu warto zastanowić się nad własną wizją przywództwa. Czego pracownicy mogą się po Tobie spodziewać, czego Ty oczekujesz od nich? Po wyjaśnieniu tych kwestii należy zadać sobie następujące pytania: skąd się wzięły te przekonania? Kto był wzorcem przywódczym na wczesnym etapie życia? Jaka jest moja orientacja życiowa i główne wartości? Co kieruje moim zachowaniem jako przywódcy?
Po uzyskaniu odpowiedzi na te pytania, warto podzielić się odpowiedziami z pracownikami. Przekazanie pracownikom własnej wizji przywództwa nie tylko sprawi, że zrozumieją, jakie motywy kierują liderem, ale jasno określi, czego się od nich oczekuje i czego oni mogą oczekiwać od lidera. Publiczne przedstawienie wizji przywództwa będzie stanowić dla lidera również dodatkowy bodziec do postępowania zgodnie z głoszonymi poglądami.
W ten właśnie sposób postąpił wobec pracowników firmy WD-40 Company jej dyrektor Garry Ridge. Wdrożenie koncepcji „Nie oceniaj mojej pracy – pomóż mi dostać piątkę" stworzyło podstawę, na której mógł oprzeć realizowanie własnych deklaracji.
Oto kilka z nich:
„Pracownicy mogą liczyć na to, że będę się o nich troszczył. Chcę ich poznawać po prostu jako ludzi. Nie oczekuję, że wchodząc do biura, będą wyłączać swoje emocje”.
„Jestem z pracownikami szczery, zawsze staram się komunikować uczciwie i w sposób otwarty”.
„Staram się wytworzyć atmosferę wzajemnego zaufania i szacunku. Robię to co mówię że zrobię i tego samego oczekuję od innych”.
„Bardzo zależy mi na zwycięstwie każdego pracownika. Oczekuję pewności siebie, ale pozbawionej arogancji – chcę mistrzów, którzy nie są bezczelni”.
„Musisz zawsze dawać z siebie wszystko, dla firmy i ludzi, którzy cię zatrudniają. Muszą wiedzieć, że można na tobie polegać. W życiu najważniejsze nie są spisane umowy. W życiu najważniejsze jest serce, uścisk dłoni i zobowiązanie”.
fot. mat. prasowe
Skuteczne reprymendy oraz komunikowanie własnej wizji przywództwa to dwie Proste Prawdy jak zwyciężać w pracy. Dziesięć innych Prostych Prawd, jak również system ocen pracowniczych oparty na przywództwie, szacunku i wynikach, znajdziesz w książce „Jak zwyciężać w pracy. Przywództwo wyższego stopnia w praktyce” K. Blancharda i G. Ridge’a (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010).
Przeczytaj także:
Jak zarządzać zespołem wielopokoleniowym i dlaczego to nieuniknione?
1 2
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej na ten temat:
przywództwo, przywództwo w firmie, reprymendy, zarządzanie zespołem, zarządzanie personelem, zakres przywództwa