eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPrzemysł motoryzacyjny w 2009 r.

Przemysł motoryzacyjny w 2009 r.

2010-07-19 12:05

Przemysł motoryzacyjny w 2009 r.

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

W trudnym dla światowej gospodarki roku 2009 polskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu udało się utrzymać wartość produkcji sprzedanej na poziomie z 2008 r. Według danych PZPM, w 2009 r. importerzy sprzedali 320 120 samochodów osobowych, o 198 sztuk więcej niż w 2008 r. Jeżeli jednak rządy unijnych państw zrezygnują z dopłat do zakupu aut, a polski sektor motoryzacyjny nie doczeka się postulowanych od lat zmian w prawie, 2010 r. może się okazać znacznie trudniejszy - wynika z raportu przygotowanego przez KPMG we współpracy z PZPM oraz Baker&McKenzie.

Przeczytaj także: Przemysł motoryzacyjny - druga branża w Polsce

Na początku 2009 roku globalny kryzys znacząco wyhamował dynamikę sprzedaży pojazdów na całym świecie, w tym również w Polsce. Przez całą pierwszą połowę minionego roku miesięczna sprzedaż pozostawała na znacznie niższym poziomie niż rok wcześniej, dopiero trzeci kwartał przyniósł poprawę sytuacji.
Z raportu wynika, że w 2009 roku wartość produkcji sprzedanej sektora motoryzacyjnego w Polsce wyniosła ogółem 83,2 miliarda złotych. Licząc w cenach stałych, oznacza to spadek o 11,8% w stosunku do 2008 roku. Ostatnie miesiące roku przyniosły ożywienie a produkcja sprzedana przekroczyła poziom z 2008 roku.
„Sytuacja w sektorze motoryzacyjnym powoli się poprawia jednak w dalszym ciągu widoczne jest szereg czynników, które mogą ją zdestabilizować w różnych sektorach tego rynku. W Polsce od października 2009 roku widzimy oznaki ożywienia – produkcja samochodów rośnie, szczególnie w kategorii samochodów dostawczych. Dalsza poprawa sytuacji zależeć będzie przede wszystkim od popytu w Europie Zachodniej, przy czym, w miarę jak wygasają dopłaty do nowych samochodów osobowych, wszystko zależeć będzie od ożywienia związanego ze wzrostem gospodarczym i optymizmem konsumentów”, mówi Mirosław Michna, Partner w firmie doradczej KPMG.

Na wprowadzenie programów pomocowych dla branży motoryzacyjnej zdecydowały się rządy trzynastu unijnych państw. Zachęcały one do złomowania starych aut i zakupu nowych, przy dopłatach wynoszących od 750 do 6500 euro, czytamy w raporcie. Niektóre programy oferowały klientom nieoprocentowane pożyczki w wysokości 10 tys. euro. Miało to bezpośrednie przełożenie na sytuację w naszym kraju: w 2009 roku, blisko co szósty sprzedany samochód osobowy został kupiony przez klienta z zagranicy. Większość z tych samochodów została zarejestrowana w Niemczech, gdzie popyt był stymulowany przez dopłaty wynoszące 2500 euro, niezależnie od kraju pochodzenia samochodu.
Wskutek unijnych dopłat uzależnienie polskich fabryk od rynków UE zwiększyło się o blisko 8,5 punktu procentowego. Dzisiaj ponad 97 procent samochodów produkowanych w Polsce trafia na rynki zagraniczne.

2010 – rok obaw, rok nadziei

Jednym ze sposobów na zminimalizowanie negatywnych skutków spadku eksportu jest pobudzenie popytu wewnętrznego - na przykład poprzez zastąpienie akcyzy podatkiem uzależnionym od parametrów ekologicznych, czy też uregulowanie przepisów dotyczących możliwości odliczania VAT od pojazdów firmowych.

Według Jakuba Farysia, Prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, wprowadzenie takich rozwiązań zwiększy liczbę nowszych, bezpiecznych i ekologicznych samochodów na naszych jezdniach i przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: