Przemysł motoryzacyjny w 2009 r.
2010-07-19 12:05
© fot. mat. prasowe
W trudnym dla światowej gospodarki roku 2009 polskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu udało się utrzymać wartość produkcji sprzedanej na poziomie z 2008 r. Według danych PZPM, w 2009 r. importerzy sprzedali 320 120 samochodów osobowych, o 198 sztuk więcej niż w 2008 r. Jeżeli jednak rządy unijnych państw zrezygnują z dopłat do zakupu aut, a polski sektor motoryzacyjny nie doczeka się postulowanych od lat zmian w prawie, 2010 r. może się okazać znacznie trudniejszy - wynika z raportu przygotowanego przez KPMG we współpracy z PZPM oraz Baker&McKenzie.
Przeczytaj także: Przemysł motoryzacyjny - druga branża w Polsce
Na początku 2009 roku globalny kryzys znacząco wyhamował dynamikę sprzedaży pojazdów na całym świecie, w tym również w Polsce. Przez całą pierwszą połowę minionego roku miesięczna sprzedaż pozostawała na znacznie niższym poziomie niż rok wcześniej, dopiero trzeci kwartał przyniósł poprawę sytuacji.fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
Na wprowadzenie programów pomocowych dla branży motoryzacyjnej zdecydowały się rządy trzynastu unijnych państw. Zachęcały one do złomowania starych aut i zakupu nowych, przy dopłatach wynoszących od 750 do 6500 euro, czytamy w raporcie. Niektóre programy oferowały klientom nieoprocentowane pożyczki w wysokości 10 tys. euro. Miało to bezpośrednie przełożenie na sytuację w naszym kraju: w 2009 roku, blisko co szósty sprzedany samochód osobowy został kupiony przez klienta z zagranicy. Większość z tych samochodów została zarejestrowana w Niemczech, gdzie popyt był stymulowany przez dopłaty wynoszące 2500 euro, niezależnie od kraju pochodzenia samochodu.
fot. mat. prasowe
2010 – rok obaw, rok nadziei
Jednym ze sposobów na zminimalizowanie negatywnych skutków spadku eksportu jest pobudzenie popytu wewnętrznego - na przykład poprzez zastąpienie akcyzy podatkiem uzależnionym od parametrów ekologicznych, czy też uregulowanie przepisów dotyczących możliwości odliczania VAT od pojazdów firmowych.
Według Jakuba Farysia, Prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, wprowadzenie takich rozwiązań zwiększy liczbę nowszych, bezpiecznych i ekologicznych samochodów na naszych jezdniach i przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw.
Przeczytaj także:
Nie ma szans na zatrzymanie redukcji etatów w branży automotive?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
rynek samochodowy, branża motoryzacyjna, przemysł motoryzacyjny, rynek motoryzacyjny, polski rynek motoryzacyjny