Prawo telekomunikacyjne - podsumowanie
2004-08-02 12:35
Przeczytaj także: Nowe prawo telekomunikacyjne chroni abonentów
Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych
Ustawa wskazuje jakie dane powinny być zawarte w treści umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, między innymi są to dane dotyczące dostawcy usług, usługi, cen, okresu obowiązywania umowy, postępowania reklamacyjnego, wysokości kar umownych.
Rejestracja użytkowników systemu pre-paid
Ustawa nie zawiera zapisu o konieczności uzyskania danych osobowych użytkowników systemu pre-paid przed zawarciem umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, jak również nie uzależnia świadczenia usług od zebrania tych danych od dotychczasowych użytkowników, pomimo, iż taki zapis pojawił się uprzednio w projekcie ustawy.
Wymiana danych o nieuczciwych abonentach
Przepisy umożliwiające przedsiębiorcom telekomunikacyjnym wymianę danych o nieuczciwych abonentach nie zostały do ustawy wprowadzone, jednak ustawa nie uniemożliwia wymiany takich danych za zgodą abonenta. Ustawa nie wyklucza uzależnienia zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych na warunkach promocyjnych od wyrażenia takiej zgody przez abonenta ani, w przypadku odmowy takiej zgody, zażądania kaucji zabezpieczającej wykonanie zobowiązania.
Premium Rate Services
Ustawa przewiduje szczególne obowiązki dostawcy usługi z dodatkowym świadczeniem (usługa o podwyższonej opłacie). Obowiązki te polegają na podaniu wraz z numerem tej usługi podawanym do publicznej wiadomości, także ceny za jednostkę rozliczeniową połączenia ze wskazaniem ceny netto i brutto oraz poinformowaniu użytkownika końcowego w stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej o cenie jednostki rozliczeniowej połączenia do numeru danej usługi każdorazowo przed rozpoczęciem naliczania opłat. Dla umowy o świadczenie usługi o podwyższonej opłacie ustawa nie przewiduje formy pisemnej.
Przenoszalność numerów
Ustawa przyznaje abonentowi stacjonarnej i ruchomej publicznej sieci telefonicznej, przy zmianie operatora, uprawnienie do przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora. Nie dotyczy to przeniesienia numeru pomiędzy stacjonarnymi i ruchomymi sieciami telefonicznymi. Z tytułu realizacji tego uprawnienia może być pobrana od abonenta przez dotychczasowego dostawcę usług jednorazowa opłata cennikowa, której wysokość nie może zniechęcać abonenta do korzystania z tego uprawnienia.
Termin rozpatrzenia reklamacji
Ustawa wprowadza zapis, zgodnie z którym w przypadku nie rozpatrzenia reklamacji usługi telekomunikacyjnej przez dostawcę usług w terminie 30 dni od jej złożenia, uznaje się, iż reklamacja ta została uwzględniona.
Przeczytaj także:
Co zmieni nowelizacja prawa telekomunikacyjnego?
![Co zmieni nowelizacja prawa telekomunikacyjnego? [© pizuttipics - Fotolia.com] Co zmieni nowelizacja prawa telekomunikacyjnego?](https://s3.egospodarka.pl/grafika/prawo-telekomunikacyjne/Co-zmieni-nowelizacja-prawa-telekomunikacyjnego-QhDXHQ.jpg)